Sv: Prius? Passat? Annet? Eie eller leie?
Hvilket effektuttak er det på 2.0T-motoren i 9-5-en dere har nå?
Det medfører "på en måte" riktighet at drivstofforbruket kan gå noe ned, men samtidig er chip nødvendigvis ikke uten bivirkninger, og kanskje spesielt i en bil med automatgirkasse.
Hvis man samtidig chip-er slik at motoreffekten går opp, hvilket blir den vanlige løsningen, snakker man egentlig også om avgiftsundragelse. Skulle man f.eks. havne i en ulykke og det viser seg at bilen er chip'et kan det få en del konsekvenser selv om det ikke var en direkte skyld i ulykken. Det er, i hvert fall i deler av landet, også tekniske kontroller der effekt testes og man kan risikere å da måtte betale ekstra avgift og ekstra gebyrer. Det skal riktignok sies at man skal ha kjørt opp effekten på motoren ganske mye normalt sett for at det skal "vises" på disse testene pga. det er en ganske stor sikkerhetsmargin og en del andre faktorer som påvirker.
Er det en bil som er under garanti eller reklamasjonsrett blir det rettigheter man må si i fra seg.
Man kan chip'e uten å øke motoreffekten. Det man da gjerne ender opp med er å øke dreiemomentet på lavere turtall. Problemet med dette kan være at automatgirkassen ikke er bygget for økningen i dreiemoment. Slikt kan være katastofalt. Med moderne biler med automatgir bør i mange sammenhenger også automatgirkassen programmeres om for å stå i samsvar med den omprogrammeringen (chip'ingen) av motoren.
Det er nok også mange som "er lurt" til å tro at chip har gitt dem lavere forbruk. Når man får forbruket oppgitt av kjørecomputeren i bilen er dette egentlig mer et estimat gjort av elektronikken i motoren enn den reelle drivstoffmengden som suges opp. Ved en omprogrammering av motoren kan man her få litt feil informasjon, og det kjørecomputeren viser blir nødvendigvis ikke riktig. Det er i tillegg mange andre elektroniske systemer i bilen som er koblet opp i mot motorstyringen. Når man snakker om chip'ing, er det altså en omprogrammering av datamaskinen som styrer motoren.
Chip'ingen kan påvirke slitasjen også for en del andre elementer i motor. Selv om f.eks. det er "samme" motoren som leveres fra fabrikk med 170 og 210 hk kan det på enkelte komponenter være forskjeller.
Hvorvidt man bør chip'e eller ikke i henhold til mange aspekter er noe mange eksperter er svært uenige om. Et sentralt element er at det gjøres riktig. Det er store forskjeller i "kvaliteten" på løsningene.
Selv om man kanskje kan snakke om en liten reduksjon i drivstofforbruken er det nok såpass slite at man skal gjøre lenge før man har spart inn kostnadene ved å gjøre det.
Et element for å spare drivstoff, også i køkjøring, blir kjøreteknikk. F.eks. det at man på en nyere bil nødvendigvis ikke trenger å gi noe gass, men kan ta løs bare gjennom bruk av klutsj er et element. Man kan gjerne la det være litt luke til bilen foran for å få mer "ro" i kjøringen. Såklart er det på flerfeltsveier "vanskelig" ettersom en del vil kaste seg inn i en bitteliten luke så straks det er åpent i det andre feltet...
|