Borgerplikt eller la det være?
Da jeg var på politistasjonen for å anmelde tyveriet av telefonen min stod det et litt underlig par i køen foran meg. Han var en velkledd og velstelt mann fra, jeg vil tippe, Nord-Afrika et sted, mens hun var shabby, luktet vondt, og hadde tydeligvis hatt et røft liv med mye alkohol og narkotika. Hun hadde også masse blåmerker og kuttskader i ansikt og på armer.
Først legger jeg merke til at de snakker sammen og "avtaler" hendelsesforløpet på det de skal anmelde, som tydeligvis er trussler. Dama får vite av mannen hva han de skal anmelde heter, og hun står i køen og "pugger" navnet.
Deretter hører jeg at mannen sier at når kuttene og blåmerkene går bort, så kan de bare ordne nye. Han kunne gjøre det for henne, han! 
Det er altså HELT tydelig at de prøver å anmelde en fyr for noe som antakelig ikke har skjedd. Da de var inne hos politiet overhørte jeg også at det ikke er første gangen de anmelder denne fyren.
Hva gjør man i en sånn situasjon? Sier i fra til politiet at de fabrikerte en historie i køen, eller overser man det?