Sv: Skolemat - Poll lagt til
Jeg stusser, som Fnatten, over at mange setter likhetstrekk mellom "varm mat" og "sunn mat" (på samme måte som andre igjen tror at "brød og pålegg" = "sunn, norsk, solid kost").
Vi har en ordning på skolen der man får levert mat (abonnement). Der følger det gjerne med BÅDE pasta og et "økologisk" rundstykke. Mye mer hvetemel i det enn i en matpakke med grovbrødskiver! Og det er et tilbud som profilerer seg på det med sunn mat.
I tillegg har jeg der ingen garantier (selvsagt) for at noen av de grønnsakene som blir servert er på listen over de ungene liker. Grønn bladsalat, for eksempel, hvor mange barn liker egentlig det? (jada, jeg vet at NOEN liker det, men jeg vedder på at de har masse svinn på det). Eller sånn vasne tomater. Æsj.
Da sender jeg heller med dem matpakker (et par ganger i uka, i hvert fall) med akkurat de 3-4-5 grønnsakssortene jeg vet at de stapper i seg masse av: Brokkoli, småtomater, gulrøtter, agurk til storebror, mais, agurk og småtomater til lillesøster og hvadetskalvære til minstemann.