Vis enkelt innlegg
Gammel 07-01-07, 21:57   #39
chara
Aktiv

Medlem siden: Nov 2006
chara er litt kul
Standard

Sv: Hvordan kan norsk skole forbedres?

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Jeg tror også på kombinasjon av læringsmetoder... men i noen skoler bruker man tavlemetodikk 95% av tiden.

Nå har jeg lest en del forskningsrapporter fra skoler som bruker digitale verktøy aktivt som en del av læringsmetodikken, og det går igjen i rapportene at lærerne opplever at en slik metodikk gjør det lettere å tilpasse læringsproduksjonen til den enkelte eleves behov og læringsstrategier, samt at lærerne får frigjort tid til å følge opp den enkelte.

Den læreren tror jeg ikke finnes som har energi til å undervise fra tavla 95% av tiden. Tror heller regelen for en ordinær time er 10-15 minutter tavleundervisning og individuellt eller gruppearbeid resten av timen. Hvis vi trekker fra de 7minuttene det tar før alle er på plass og klare og de 3 det tar å avslutte timen er vi oppe i max 50%. Dette er nok også et utopisk høyt tall.

Det er også mye forskning som tyder på at barna ikke blir bedre i faget matte ved å bruke daten mye. Overføringsverdien er ikke så stor samtidig som dataundervisning tar tid fra norsk og matteundervisning.

Et eksempel fra gruppeoppgave er jentene som satt i tre dager på nette for å finne ut noe om kyssesyken. Alt de fant var ikke relevant, mens den gruppa som droppet datamaskinen og istedet tok en tur til fylkeslegen, lærte mer på en mye mer interessant måte. Jeg sier ikke at vi skal kutte ut dataundervisning eller bruk av data, men det er viktig at vi som lærere vurderer bruken nøye og vet hva vi vil ha ut av det.

chara er ikke aktiv   Svar med sitat