Vis enkelt innlegg
Gammel 04-09-09, 13:15   #4
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En tråd om Venstre

Kan jeg sitere Polyanna? Ja, det gjør jeg. Dette ble skrevet i samme kaffeblogg, som jo er åpen for alle.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna

Venstre er ikke for lovfestet rett til heltid. De er ikke i mot heltid, men de mener at lovfestet rett ikke er veien å gå.
Jeg syns også at lovfestelse er relativt meningsløst uten andre tiltak.
De vil ha et sterkt offentlig helsevesen, men er for privatisering av rusomsorg og barnevern.
Jeg tror jo som kjent at private aktører OGSÅ kan være drevet av et ønske om å få til en bra bedrift som leverer faglige bra ting samtidig som man tjener penger på det. Der som i andre bransjer. Utfordringen er selvsagt for det offentlige å være en ryddig og grundig innkjøper, som setter skikkelige grundige SLAs, etc.

Så har vi jo denne borgerlønnen som de har snakket så varmt om tidligere ...Jeg vet at det ikke flyr så bra, men i utgangspunktet syns jeg faktisk ideen er veldig interessant. Men den har vel aldri vært utredet skikkelig?
De er for økning av foreldrepermisjon, men har en glup ide (?) om at alle skal få 65 uker som man kan ta ut frem til barnet er 12 år.
Den har jeg ikke tenkt over

De vil ikke utsette EUs postdirektiv, for de som bryr seg om sånnt. Nå har vi ve gjennomført ganske mye av postdirektivet allerede - det vi mangler er de laveste vektkategoriene (småbrev). Det lar seg absolutt fint regulere slik at man sikrer et ryddig prisregime i forhold til distriktene. Posten er jo også FOR denne innføringen, og har forberedt seg på den i årevis. De store forbedringene de har gjort på logistikk- og distribusjonssiden reflekterer dette. I Sverige sørget en driftig, liten gründer for å velte postmonopolet omtrent på egen hånd, tross Postens og myndighetenes mafiametoder for å unngå det, og følgene er mye bedre og billigere posttjenester for bl.a. næringslivet. Og happy ansatte i et nytt og spennende miljø som tenker annerledes om post. (Se litt om historien om Bror Anders Månsson her: http://www.citymail.se/Documents/Ext...M_maj_2008.pdf han er en veldig interessant og fascinerende fyr.)

De vil forsvare landsomfattende tariffavtaler, er for sentrale lønnsoppgjør men liker lokale potter (aka trynetillegget).
Jeg er FOR at man lokalt kan tilpasse seg lokale forhold, for eksempel mangel på spesifikke kompetanser, pressområder, etc.

De vil myke opp adgangen til å bruke midlertidig ansettelse, og legge opp til et "mer fleksibelt arbeidsliv ved økt adgang til midlertidige ansettelser og overtid."
Det er ganske godt dokumentert at slike oppmykninger medfører BETYDELIG økt sysselsetting, og at det er spesielt gunstig for grupper som ellers har vanskelig for å komme seg inn i arbeidslivet, som unge, uerfarne, og innvandrere.

De er mot lovfestet rett til lærlingeplasser, men for å fjerne arbeidsgiveravgiften på lærlingeplassene.
Å fjerne arbeidsgiveravgift må da være et mye mer konstruktivt tiltak enn en lov?