Vis enkelt innlegg
Gammel 04-09-09, 13:34   #8
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: En tråd om Venstre

Jeg stemmer Venstre, veldig kort sagt fordi de mener mye bra om det meste, og har med seg det beste fra velferdspolitikken fra venstresiden av politikken, samt det beste fra økonomipolitikken fra høyresiden.

For meg er det viktig at vi har en velferdsstat, men samtidig, er det også viktig å tenke på økonomi og hvordan vi best kan få til verdiskapning i samfunnet slik at vi faktisk er i stand til å stå på egne bein dersom og når oljen tar slutt. Vi er heldige og privilegerte som bor i Olje-Norge i dag, men det er ikke så utrolig mange år siden Norge var et fattig land, og vi ønsker ikke å komme tilbake dit. Vi må forvalte pengene på riktig måte for å klare å opprettholde en skikkelig velferdsstat også i fremtiden. Jeg mener at høyresiden av politikken er dem som tenker mest på verdiskapning og håndtering av penger. Jeg synes det er dumt at alt helst skal være statlig og at privatisering skal være en uting. Jeg synes det er smart å senke skattleggingen av små bedrifter slik at vi kan øke verdiskapningen (den øker ikke når man skattelegger dem så tungt at de ikke klarer å komme seg på beina og tjene penger på arbeidet). Da vil vi skape noe nytt, være utvikling og bevegelse, det vil bidra til mer inntjening på sikt, noe som vil gi mer penger inn i skatt igjen, og det vil gi mer arbeidsplasser og dermed senke arbeidsledighetstallene.

Som du ser på venstre sine egne sider, så er hoved-temaene deres Miljø, Velferd og Kunnskap.

Når det gjelder Kunnskap, så liker jeg at de ønsker at man skal ha alternativer til den offentlige skolen. Jeg ville synes det var dumt om alternative skoler ikke skulle være lov (som den Montessori-tilhenger jeg er ). Jeg liker at de innen utdanning og forskning ønsker å øke kompetansen til lærerne gjennom høyere snitt for å komme inn på studiet, og gjennom videreutdanning og kursing. Jeg liker at de ønsker å legge vekt på forskningsmidler, - noe som igjen vil være med på verdiskapning i landet.

Det jeg liker i Miljø-politikken, er at de ønsker å innføre grønn skatt, og på den måten gjøre det vanskeligere for bedrifter å gjøre forrurensende utslipp uten at det koster veldig mye, - og på den måten forhåpentligvis stimulere til nytenkning slik at man finner alternative måter å jobbe på som ikke forrurenser i lik grad. Jeg liker også at de er for å verne kysten vår og ikke drive rovdrift på oljen.

På Velferdssiden, så vil de gjøre tannleger billigere for utsatte grupper, og behovsprøve barnetrygden, styrke barneverntjenesten slik at barn blir bedre fulgt opp. Innføre GMI på 2G for langtidsmottakere av sosialstønad, øke støtte til familier med tunge omsorgsoppgaver, ha en opptrappingsplan for psykisk helse, og innføre behandlingsgaranti på 24 timer etter akuttavrusning. osv.

Og videre vil de fjerne arveavgiften, og skille stat og kirke. Når det gjelder innvandring og integrering, så ønsker de å få til hurtigere saksbehandlingstid, rett til norskopplæring (jeg trodde det var fikset nå jeg?), og at mindreårige enslige asylsøkere kommer innunder barnevernet. Samt gjøre et forsøk med anonyme søknader i statlige bedrifter (for å unngå siling på utenlandske navn).

Jeg synes Venstre har et godt verdisystem i bunn, og en helhetlig politikk der jeg er veldig enig i måten de tenker at det kan være lurt å fikse ting på og satse på.