Sv: Hvordan LAGE liftgardiner?
Det er ikke nødvendig med spiler. Jeg har sydd mange liftgardiner og har aldri brukt spiler; har på to vinduer og har ikke standardmål. Men du må ha en del utstyr, da. Sånn gjør jeg det:
Har ei skinne med borrelås øverst i vinduet. På den er det festa "styreanordninger" for trådene på liftgardinen. Jeg har fire, men det er egentlig nok med tre. Dette samt trådene til gardinen og ei metallstang til å ha nederst på gardinen som vekt har jeg kjøpt på gardinbutikk (Bohus). Kosta noen hundrelapper, men det er en engangsinvestering.
Gardinen er bare en firkant med vinduets mål. Falder sidene og oppe, og lager en løpegang nederst til metallstanga. Så syr jeg på borrelås øverst. I tillegg bruker jeg en slags band for liftgardin som kan kjøpes overalt der de selger gardiner (Princess er veldig billig ift f.eks. Bohus). Båndet har ringer eller hekter med jevne mellomrom. Plasser båndene jevnt utover i bredden, pass på at ringene/hektene er nøyaktig like høyt på alle. Så er det bare å henge opp gardinen og passe på at styreanordningene på lista som du trer trådene gjennom står rett over båndene. Tre trådene gjennom ringene/hektene og knyt nederst, og voila - du har en liftgardin.
Den første jeg sydde brukte jeg 4-5 timer på. Nå går det på 1-1,5 timer.