Sv: Noen som har lest boken "Kjernesunn"?
Jeg må se å få kjøpt den boken jeg også... Lillegutt begynner på diett på fredag: fritt for gluten og melk (det går han på allerede), men også sukker, stivelse, gjær, oksalat, salisylat, tilsetningsstoffer og prosessert mat. Tror jeg har glemt én Det er helt sikkert et tips eller tre å plukke opp i den boka!
Opprinnelig lagt inn av Mei, her.
Hvor har du dette fra? Det er en, mildt sagt, ganske drøy påstand.
Det er endel forskning rundt dette, hvertfall, og så vidt jeg har fått med meg er det visstnok en opphopning i antall hos autistiske barn i mage/tarmproblemer ift opptak av visse typer proteiner og stoffer og omdannelsen av disse i kroppen, og enkelte infeksjoner i tarmsystemet. Når disse barna så settes på diett, har man sett en positiv effekt på adferd, konsentrasjon, uro osv. Derfor brukes nå hvertfall ofte melke/glutenfri kost og noen ganger heftigere dietter ofte i terapeutisk øyemed ift barn innenfor autismespekteret - i det håp om at det skal gi bedringer 
Det er forøvrig en stor konferanse om dette i Oslo nå til helga.
Nå er ikke lillegutt autist, men cøliaki og endel spesielle behov - det har han. Og vi merket milevis forskjell i adferd og uro fra dag 1 på glutenfri diett - mye, mye mindre vondt i magen! Men noen påviselig cøliaki i blodprøver - det har han ikke. Det måtte en biopsi til... Så hadde han hatt autismediagnose, hadde han vært et av disse barna som fort vekk kunne blitt uforklarlig og mirakuløst bedre på en slik diett - hvis han kun hadde vært sjekket med blodprøve f.eks.
|