Re: Sv: Når gi febernedsettende bare for feberen?
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Men nå i sted passerte tempen 40 (40,13), så da ble den en 250 mg paracet. Etter 15-20 minutter var den nede i 39,6 - er det en akseptabel nedgang? OG: Er dosen riktig?? (Hun veier en 11-12 kilo, tenker jeg).
Her er fra felleskatalogen;
Stikkpiller:
Barn:
3-6 kg (0-4 måneder): 1 stikkpille à 60 mg 3 ganger i døgnet
6-12 kg (4 måneder-1½ år): 1 stikkpille à 125 mg 3 ganger i døgnet
12-20 kg (1½-5 år): 1 stikkpille à 250 mg 3 ganger i døgnet
20-30 kg (5-9 år): 1½ stikkpille à 250 mg 3 ganger i døgnet
30-40 kg (9-12 år): 1 stikkpille à 500 mg 3 ganger i døgnet
Voksne og barn >40 kg (12 år): 1-2 stikkpiller à 500 mg 3 ganger i døgnet, år):ev. 1 stikkpille à 1 g 3 ganger i døgnet.
Så jeg ville ikke gitt henne mer enn 125 mg. jeg faktisk, hvis du ikke vet helt sikkert at hun er over 12 kg (de kan jo også gå litt ned i vekt hvis det er dårlig matinntak noen dager).
Og ja, det går selvsagt på kilo, og ikke alder.
Min snuppe er 3 år, men ikke mer enn 11 kg. og hun får 125 mg. (av de på mottaket på sykehuset også)
Jeg er forsiktig med paracet, men vi har vært masse på sykehuset grunnet kronisk sykt barn, og der gir de paracet når feberen nærmer seg 40, og gjerne ved 39-39,5 hvis barnet er slappt.
Så høy feber er ikke godt for barnet, og de skal ikke være slappe over lang tid. Jeg ville vært på mottaket for lengst med dette barnet og, men det er pga. min syke snuppe.
Pass på at hun får i seg nok væske, de små blir fort dehydrert. Se etter innsunke øyne, og man kan gjerne kjenne på huden på magen om den er like spenstig som den pleier (dårlig spenst i huden kan også være et tegn på dehydrering), og ellers tørre lepper, veldig tørst barn, og hvis urinen er gulere enn vanlig og/eller lukter sterkt. Eller selvsagt, hvis hun ikke tisser.
Jeg ville kontaktet legevakten og forhørt meg på 2. dag med feber hvis barnet er slappt (ringt og snakket med de), og garantert fått legesjekk på 3. dagen, uansett almenntilstand.
Og bare så det er sagt har jeg en snuppe uten reserver pga. underernæring, så hun blir ekstremt fort dehydrert og går kjappt ned i vekt ved minste sykdomstegn, samt får lavt blodsukker over en lav sko. Så jeg er litt over-påpasselig sånn sett.
|