Tråd: Posten
Vis enkelt innlegg
Gammel 10-09-09, 13:57   #9
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Posten

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Nå er det en stund siden jeg har flyttet, men jeg mener at Posten har et eget system, som ikke er knyttet til den flyttemeldingen du leverer til Folkeregisteret.

Det jeg mener å ha hørt en gang, men nå kjenner jeg at hukommelsen svikter meg litt, er at Posten ikke har lov til å utlevere post i postkasser som de ikke har en registrert eier av. Mener å ha vært borti at dette hadde noe å gjøre med mulighetn for kriminalitet og svindel. Jeg mener derfor at du må være registrert som flyttet til den adressen.

Det du burde gjøre er å levere flyttemelding til Posten, fra gammel adresse til der du bor nå, uten å bestille ettersending. For noen år siden (hukommelse...?) hadde Posten en storstilt registrering av adresser og postkasser. Det var mange da som plutselig oppdaget at postkassen fikk klistremerke hvor det sto: "Denne postkassen er ikke i bruk" eller noe i den dur.

Hvis du snur på det, hvis jeg brukte ditt navn, skaffet meg en postkasse på et stativ i en eller annen by, og begynte å bestille varer i ditt navn, til "min" adresse, så tror jeg du burde vært glad for at Posten nektet å utlevere varene til meg.

Jeg mener også at Posten ikke har lov til å utlevere post til f.eks. "Kari Hansen, Furuveien 3", hvis ikke de har registrert at personen Kari Hansen faktisk bor der. Det betyr at hvis du er på ferie hos noen i Furuveien 3, og vil ha posten din dit, må du bruke c/o adresse til noen som bor der.

Masse regler som jeg ikke kan, men jeg husker stor-oppryddingen i adresser og postkasser for noen år siden (2 år? 10 år? Hvem vet..?), for blant annet søsteren min fikk klistremerke på postkassen sin, og måtte melde i fra. Jeg mener også å huske at vi måtte skrive opp navn på alle i husholdningen, inkludert barna. Hvis ikke kunne vi risikere at post i barnas navn, på riktig adresse, ville gå i retur. (Ellers kan man jo bare dikte opp navn og personer og bestille varer i hytt og pine).

Det var som sagt samordnet melding om flytting for halvannet år siden. At systemene deres ikke virker er ikke mitt problem. At jeg er folkeregistrert på adressen postkassen tilhører er da også en indikasjon på at adressen ikke er fiktiv.
Det står ingen lapp på postkassen min om at den ikke er i bruk.

Er det noen lovhjemmel som tilsier at de kan la være å levere ut post til min folkeregisterregistrerte adresse?

Forresten vil vel et sånt regelverk gjøre ting litt vanskelige for studenter som ikke kan melde flytting? Skal ikke de få post?

Svar med sitat