Sv: Tenåringer ...
Jeg vil gjerne anbefale denne boka: Forstå barnet ditt, 12-16 år. Skrevet at Stein Erik Ulvund.
Dette er ei bok med mange tips og råd for foreldre med tenåringer.
Jeg vet at det kan være vanskelig, og om det topper seg, så bør man søke hjelp.
Det finnes flere ting å prøve ut om ungdommen drikker seg full ofte, eller gjør kriminelle handlinger.
MST er en måte, men da må Barnevernet kobles inn.
Dette går ut på å styrke foreldrene sin autoritet. Forbedre hjemmesituasjonen.
I en periode er venner viktigere enn foreldre. Sånn er det bare.
Bytte av vennekrets og plutselig adferdsforandring må tas alvorlig.
Og om ungdommen viser dårligere oppførsel på skolen enn han/hun gjorde før.
Som skrevet over er grensesetting og god kommunikasjon viktig.
Mange foreldre bryr seg ikke. Det skjer alle steder. Men de fleste vil jo gjøre det beste for barna sine. Men det finnes alltid dem som ikke bryr seg.
Det er viktig å sette grenser og stille opp for ungdommen. Hente dem hjem når de drikker seg fulle, gir konsekvenser ved regelbrud, setter grenser som er til for å holdes, mye ros og positiv innstillinger i hverdagen er viktig.
Snakk med andre foreldre og skolen.
Selv om de går på videregående så kan du be skolen ringe om de skulker. Dette har jeg gjort selv.
Det går ann å inngå avtaler, der ungdommen får belønning om han/hun ikke drikker alkohol i løpet av 1 eller to måneder.
Eller om ting går bra i ei uke, så får de en eller annen belønning.
Dette kan fungere for noen.
Ikke alle ungdommer forstår at foreldre som virkelig stiller opp og bryr seg, gjør det fordi de er glade i barna sine, og bryr seg om dem, og bare vil dem godt.
Men på sikt vil de modnes og de vil skjønne at foreldrene brydde seg og var glade i dem. Ville dem kun det beste.
De fleste ungdommer tester grenser, og noen strekker grensene for langt.
Det er også viktig å tenke over hvilke kamper man vil ta.
Jeg har f.eks valgt å ikke ta røykekampen. Det betyr ikke at jeg aksepterer at min ungdom røyker, men jeg vet at de får tak i røyk uansett.
Jeg gir aldri penger til røyk eller kjøper røyk til dem, men jeg velger å ikke starter diskusjoner her hjemme rundt røykingen.
Til slutt vl jeg si at det er svært viktig at også skilte foreldre har de samme reglene og konsekvensene.
Det blir veldig galt visst ikke. Og det skaper mye frustrasjon hos både ungdommen og foreldrene.
Lykke til.
Send meg gjerne en PM om du ønsker.
Jeg har en del erfaringer rundt dette.