Sv: Hva ville vi fått om høyresiden hadde vunnet valget?
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Offentlige hjemmehjelper har vel neppe bonus. Trekk i grunnlønn, ville det vel da være snakk om. 
I stedet for å ønske trekk i lønn til de som jobber i det offentlige, tror jeg det ville vært smartere å øke lønningene og dermed statusen til yrket. Det ville ført til flere hjemmehjelper og mindre slitasje på de få som er det. Stadig nye vikarer og dårlig tid, gjør jo helt klart at tilbudet blir elendig. Innføring av private tjenester, gjør at de som har råd til det, får det OK, mens de andre må slite med det samme crappy tilbudet som før. Ikke riktig, synes jeg.
Da snakker vi om helt forskjellige ting (ikke at det er helt uvanlig). Jeg snakker om at et privat selskap leies inn av kommunen til å gjøre hjemmehjelpstjenesten. Da kan det stilles klare krav til kvalitet og effektivitet fra det offentlige, og det er det privates ansvar å lønne folk slik at dette oppfylles.
Og bonuspoenget mitt var selvsagt at hvis det var snakk om en privat bedrift, ville f.eks. klager fra pårørende være et bonusmål. Det var faktisk hele poenget, jeg beklager hvis det ble for subtilt.
|