Vis enkelt innlegg
Gammel 17-09-09, 18:33   #2
safran
frakoblet

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Kan det tenkes at skolene setter opp disse reglene for å gjøre det enklest mulig for seg selv. (Siden lærerne, tro det eller ei, har andre ting å ta seg til enn å sjekke kakaoprosenten og byggmelinnholdet i diverse sjokolader og vafler.) De fleste skoler har regler om at søtsaker og kaker ikke er lov å ta med på skolen. Selv om mørk sjokolade og grove vafler er like sunt som kakao og hølvfint brød med prim, blir det så fordømt vanskelig å håndheve disse reglene i praksis. Får Lise ha med seg mørk sjokolade, vil gjerne Ole ha med seg seg sukkerfri sjokolade og så kommer Kari med kvikk-lunsj. Og hvor går grensen for hva som er sunne vafler og boller og hva som ikke er det? Hvor mye byggmel, eller rug bør de inneholde. Jeg synes man skal respektere at skolen må ha noen regler og at de gjerne blir firkantede for å slippe alle..."Ja, men.."-diskusjonene.

Jeg er selvfølgelig enig i at skolens "matregler" bør komme i skriftlig form, og at det er idiotisk å irettesette en 6-åring, eller 10-åring på skolen.
Jeg synes også den siste læreren Safran nevner her burde tatt seg tid til å forklare problemstillingen til henne. "Vafler er vafler" var ikke det beste argumentet jeg har hørt.

Når det er sagt; Jeg skjønner rett og slett ikke hvorfor noen foreldre gidder å henge seg så voldsomt opp i disse matgreiene, jeg? Vil man at barnet skal spise grove vafler, kan han ikke bare gjøre det hjemme da? I forhold til skolen er jeg veldig bevisst på å "pick my battles." Det er liksom så mye der som er viktigere enn vafler....

Selvsagt setter skolen (eller i mitt tilfelle: læreren) reglene for å gjøre det lettere for seg selv. Det er egentlig helt uinteressant for meg, for mitt fokus ligger på mitt barn når det kommer til dette. Mørk sjokolade og mine grove vafler er mye sunnere enn kneipp med prim, og jeg skal rett og slett ha meg frabedt å få et forbud mot å servere variert og næringsrik mat i barnas matboks. Og klart jeg gidder å "henge meg så voldsomt opp i disse matgreiene". Det er mitt barns helse og velvære det er snakk om!