Vis enkelt innlegg
Gammel 21-09-09, 08:38   #43
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Alternativ til sukker

Jeg vet at jeg kan få tenning, som jeg kaller det, på ting som er kunstig søtet også. Kanskje de er fordi insulinet påvirkes på oppkall fra hjernen om at det er sukker på gang på grunn av smaken?

Jeg trodde faktisk den tenningen var helt psykisk betinget jeg.

Men jo, jeg kan ikke spise sjokolade uten sukker, for det medfører voldsom tenning av sukkersuget mitt og jeg vil overspise uansett konsekvens for meg. Jeg har funnet ut at jeg kan spise mørk sjokolade, det er så rikt på smak og spises så annerledes at jeg ikke overspiser. Også er det lite nok sukker/søtsmak til at jeg ikke får tenning.

Jeg har ikke fått tenning av sukrin, men jeg bruker heller ikke de store mengdene. Det er når jeg baker en kake noen få ganger i året eller å ha litt på havregryna stort sett. Jeg har en halvkilo i mange uker.

Men når jeg for eksempel slik som nå i helgen skal bake til fotballen og selv er i tidlig fase av kostholdsinnstramming så er det svært nyttig å kunne lage noe til meg med sukrin som jeg kan spise fremfor at jeg sprekker på de nydelige sjokolademuffinsene med sukker i.

Eplepai med mye kanel søtet med sukrin fungerer ganske ok som nedkjøringskake her.

Svar med sitat