Tråd: Hodelus
Vis enkelt innlegg
Gammel 09-01-07, 21:25   #6
Zefid
Moden
 
Zefid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 375
Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Sv: Hodelus

Jeg er det mange definerer som hysterisk, men har ikke tenkt å endre meg av den grunn nei En ting er at jeg feks holder mine barn hjemme hvis vi påviser egg eller dyr, men hva med når jeg sender de tilbake på skolen eller i barnehagen da og de andre ikke har tatt sin tørn, da risikerer jo mine å få det igjen selvom jeg har tatt det alvorlig.

Jeg likte forslaget til Jessica om at det må kvitteres for at ungen er skikkelig sjekket.
Jeg syns også:

  • skolen/barnehagen må tilby "opplæring" i lusekamming for det er ikke så lett når en ikke vet hva en ser etter.....
  • Ved utbrudd syns jeg helsepersonell evnt lærere barnehageansatte skal sjekke hvert barn og sende lapp til de det gjelder (i tillegg til at alle får oppfordring om å sjekke og lusekamme hjemme)
  • luer og skjerf legges i sekken i timen/inne i bhg. Jakka får henge på stolen inne i klasserommet... (det beste hadde selvfølgelig vært å ha sånne "lockers" som de har på amerikanske filmer...)
  • informasjonen som sendes ut være på alle språk som er representert på skolen/bhg
  • informere barna om hvordan de kan forholde seg for å minimere faren for smitte. (ikke byttelåne luer, hårbørster, hårstrikker, ridehjelmer, sykkelhjelmer osv osv)
Det finnes idag kun ett kjemisk produkt som tar knekken på lusa og dette middelet er det flere "lusestammer" som er blitt resistente mot. Det er derfor også viktig at man kammer jevnlig i håp om å eliminere et stort utbrudd som krever behandling.
Det er også kommet noen "maskiner" på markedet nå, men det er ikke alle som fører de, men de som kan ha de er helsekostforretninger. Det ene (som jeg har hørt om) er en liten dings som du kammer gjennom håret med og som "lokaliserer" lusa og når den er funnet trykker man på en knapp og vips har man elektrosjokket lusa rett inn på de evige jaktmarker(men denne duppedingsen gjør ingenting med eggene, dvs den virker bare ettersom eggene klekker)
Den andre duppedingsen er også en maskindrevet kam av noe slag (har ikke sett den) denne skjærer eggene av hårstråene og de havner i en "børste-boks" som man tømmer og selvfølgelig kan rengjøres skikkelig, etter tre dager med jevn bruk er problemet løst i den omgangen. Helt risikofritt, men visstnok veldig effektivt i tillegg er det noe man alltid kan ha i hus (liniment går jo ut på dato etter en stund)

__________________
Zefid
stolt fire-barns mor
Zefid er ikke aktiv   Svar med sitat