Tråd: Hodelus
Vis enkelt innlegg
Gammel 09-01-07, 21:57   #7
chara
Aktiv
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 109
chara er litt kul
Standard

Sv: Hodelus

En bør ta det alvorlig i den forstand at alle foreldre kammer ungene sine en gang i uka spesiellt på høsten eller hvis det er oppdaget lus i ungenes omgangskrets.
Skoler og barnehager sender ut skriv og oppfordrer til å sjekke, men jeg tror ikke dette er et så alvorlig problem at lærere skal få annsvaret for å gre ungene. Noen oppgaver må fortsatt foreldre ta. Jeg har selv gitt beskjed hjem når jeg har oppdaget lus. Når en kan se det ved å ta en titt ned i hodet på barnet har de vært der lenge.
Det er ikke hysterisk å skjekke ungene 1 gang i uken, men man skal aldri starte behandling med kjemikalier før lusa er påvist. Er en i tvil er en kammekur, med kamming 2 ganger i døgnet i en uke så en gang om dagen 1 uke som regel nok til å ta knekken på lusa, hvis det gjøres riktig.
Får man lus og velger en lusekur skal denne gjenntas etter 8 dager, dette fordi eggene da har klekket og det er ikke alltid en får ut alle eggene ved første gangs bruk. Kammen er mest effektiv mor eggene.

Dette er ikke farlig, men det kan være vanskelig å bli kvitt. Jeg er ikke hysterisk i forhold til om mine barn får lus, det får de sikkert en eller flere ganger i løpet av oppveksten, men jeg kjemmer begge barna en gang i uka for å unngå en storinvasjon som det kan bli vanskelig å bli kvitt.
_______________
Chara

chara er ikke aktiv   Svar med sitat