Sv: iam.no har lagt ut din profil basert på informasjon tilgjengelig på internett
Alt dette er jo informasjon som ellers er tilgjengelig via diverse websider, bl.a. skattesøk, telefonkatalogen, bransjekataloger (f.eks. via dn.no) osv.
Det man nå kan si er at det er en tjeneste som gjør det enklere for folk som ikke har kjent til en del tjenester å finne informasjonen.
Det Datatilsynet kan "ta" de på er koblingen av databasene, hvilket kan være konsesjonspliktig slik jeg husker lovgivningen på området, men det er såpass mange år siden at det har kanskje skjedd en del siden da, og hvordan man skal evt. se på det når det ellers er "åpne baser" som benyttes. I tillegg kjøper de vel lister fra selskaper som sitter på det, og det kan der være kommet hemmelige telefonnummere med ettersom folk f.eks. har kundeforhold med bedrifter som har solgt listene videre, blitt kjøpt opp av andre selskaper for å få tak i kundebaser osv.
(heh... ellers kan jeg bare undre over hvor interessant man må være.... over 40 har søkt opp ligningen min hos Aftenposten alene.... så folk er nysgjerrig...)
|