Sv: Hmf ... her er løsningen på hvorfor sykefraværet øker
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Men er arbeidsmarkedet virkelig tøffere? Vi jobber mindre enn før, mange har mer fleksible arbeidstider, og generelt er arbeidsmiljøet bedre enn for 10 år siden.
Dette er synsing på høyt nivå. Men jeg tror det arbeidlivet som endel kvinner lever i er blitt tøffere. Da snakker jeg om det offentlige helsevesenet som mer og mer har begynt å oppføre seg som en privat arbeisgiver med det unntaket at de ikke satser på sine arbeidstagere som i det private. Det blir færre på jobb, færre faste stillinger, jobben er nedleggingstruet, man går i turnuser som er mer og mer spekulative for å få billigst mulig arbeidskraft slik at budsjettene går ihop, alle goder man ikke har definitivt krav på faller bort etc. Legg til lite medbestemmelsesrett, korte varslingsfrister, en turnus på papiret og en som "egentlig" gjelder og stadige beordringer så begynner du å se konturene av en typisk kvinnearbeidsplass. Der du tjener dårlig og har null muligheter til avanse med mindre du er interessert i å bli en med ansvar for å få budsjettet til å gå i hop.
Det offentlige har blitt tøffere de siste åra. Man tjener i samfunnsperspektiv ikke bedre, men sikkerheten og fleksibiliteten i jobben er ikke den samme som den var for noen år siden. Jeg tror at mye av det som er blitt bedre og lettere i arbeidslivet hovedsaklig kommer andre til gode.