Sv: Hmf ... her er løsningen på hvorfor sykefraværet øker
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Men er arbeidsmarkedet virkelig tøffere? Vi jobber mindre enn før, mange har mer fleksible arbeidstider, og generelt er arbeidsmiljøet bedre enn for 10 år siden.
Jeg kan kun snakke for helsevesenet. Beboere/Pasienter ved ulike sykehjem er langt dårligere enn for 10 år siden. Det skal svært mye til for å havne på sykehjem og da er de fleste svært dårlige pleiepasienter. Det vil si en mye tyngre belastning. Det er ikke flere ansatte pga denne belastningen snarere tvert om.
Ved de sykehusavdelingene jeg kjenner til er det skåret ned til beinet når det gjelder ansatte. Det vil si at nyansatte ikke får den oppfølgingen/tryggheten de trenger. Mye mere total belastning på de som jobber. Ikke uten grunn at i mitt kull fra 89 så er det mange som flykter og har flyktet fra yrket. Ja i endel typiske kvinneyrker er det blitt tøffere, og det har igjen ført til mere sykefravær. Nå skal det sies at det jeg erfarte både som ansatt og som leder (Er pr tiden ikke ansatt som sykepleier) så skulle det mye til før mine kollegaer ble hjemme.