Sv: Båndtvang eller bjelle på katt?
Jeg har 3 katter, og har mange ganger lyst til å skrike fordi det er så mange uansvarlige katteeiere der ute. Alle mine 3 er kastrerte og merket med en liten ID-chip i nakkeskinnet, altså vil politiet/dyrebeskyttelsen/falken/veterinærer og andre med avleser med et enkelt trykk på scanneren sin lese både hva katten heter, hvor gammel den var da den ble registrert, adresse og telefonnummer. Det burde da være en smal sak å registere om den er kastrert også, hvis det skulle opprettes register, kan ikke skjønne annet. Obligatorisk kastrering av huskatter burde pålegges, slik som det er nå fødes det alt for mange uønskede kattunger som nærmest blir kastet etter en, helt gratis. Ukontrollert katteyngling er det som er det egentlige problemet, villkattbestanden er ute av kontroll, og det er nok disse dyrene som gjør størst skade på smådyr og fugler, selv om den ene katten min i snitt tar 3 fugler og 2 mus i året.
Bjelle er fullstendig meningsløst, en katt kan liste seg så stille inn på et bytte at byttedyret ikke hører bjella før katten har satt klørne i det, og båndtvang... Tja, "good luck with that", er det ikke det man sier? Ingen av mine katter er så smarte at de ville kunne trenes opp til noe slikt i allefall.