Vis enkelt innlegg
Gammel 30-09-09, 10:39   #70
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Erfaringer med tidlig skolestart?

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Jeg er veldig enig med Mim.
Jeg synes rett og slett det er rart at alle er så positive til tidlig skolestart her, og at det er et tema for så mange.
Skolen er så mye mer og holder på så mye lenger enn bare i 1. klasse. I 1. klasse har man alt, fra de som leser flytende, skriver og kan enkel matte til de som ikke engang kan skrive navnet sitt. De har det stort sett fint, alle sammen!
Jeg var også en som kjeda meg grønn på barneskolen, fordi jeg kunne "alt" før jeg starta, men de elevene taes mye bedre hånd om i dagens skole enn på 70- og 80-tallet.
Til sammenligning har 10-åringen min alltid vært langt foran sine kompiser, både i modenhet og kunnskap. Men han har likevel hatt gode venner og fått nok utfordringer på skolen. Det jevner seg også som regel mer ut etterhvert. I følge hans lærere, er de fleste på tilnærmingsvis samme planet i løpet av 4. klasse.

Min erfaring som lærer på ungdomsskolen, er at det ikke er morsomt å være verken yngst eller minst. Jeg har en 13-åring som alltid har vært lavest. Det har ikke vært problemfritt, for å si det mildt. Når snuppa di er så liten som det hun er, ville det faktisk vært med i vurderinga mi.

Jeg må først si at jeg vet det ikke er det faglige som er hovedsaken for Tjorven sin jente. Og jeg tror nok det er lettere å få tilpasset skolen for de som utmerker seg mest sosialt, enn for de der det faglige er langt foran resten.
Det går en gutt fra året under på trinnet til HE. Han er januarbarn og sosialt moden, og fikk innvilget tidlig skolestart pga. dette. Han fungerer på lik linje som resten av elevene på trinnet, og ingen tenker over at han er yngstemann.

Må si litt om de to punktene jeg har uthevet.

Det er ingen automatikk i at de faglig sterke barna får god behandling i norsk skole i dag. Alt kommer an på skolens og lærerens innstilling, skolens økonomi og foreldrenes kapasitet til å tale barnets sak. Det er fremdeles mange barn som går gjennom barneskolen uten å møte faglige utfordringer. De lærer seg ofte dårlige arbeidsvaner, og kan også utvikle adferdsproblemer. Hvorfor jevner det seg ut? Er det fordi barn utvilker seg i rykk og napp, eller fordi det faglig sterke barnet sitter på vent i 3-4 år, fram til resten av klassen har tatt ham/henne igjen? Jeg mistenker at det ofte er slik at skolen ikke evner å tilpasse til de faglig sterke barna, og at disse barna ofte går i en faglig meningsløs skole i flere år.

Sist redigert av Kaija : 10-06-12 kl 20:19.
Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat