Vis enkelt innlegg
Gammel 01-10-09, 11:23   #17
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har du gjort en klassereise?

Denne forskningen sier jo ikke noe "nytt" men den har jo en litt annen relevans en i f.eks tradisjonelle klassesamfunn som UK og Frankrike der sosial mobilitet oppover i samfunnet er tilnærmet lik null (i Frankrike i alle fall). Men så er det jo også stor forskjell på kulturell kapital og økonomisk kapital, om man kommer fra et "møblert hjem" osv. Det er mange lag og mange nyanser som teller når det kommer til hva slags "baggasje" vi gir våre barn.

Jeg er den eneste fra mitt kull fra den lille bygda jeg kommer fra som tok høyere utdannelse (sant). Jeg flyttet derifra så fort jeg var ferdig med vgs, hatet stedet og gjør det den dag i dag. De jeg gikk i klasse med bor der stort sett fortsatt, de har store fine hus, 2.3 barn i snitt, 2 biler og de jobber i "fabrikken" og i servicenæringen. Jeg bor i liten leilighet i "slummen" i Oslo (der jeg kommer fra er Grunerløkka "slummen") og har en "rar" jobb i noe de ikke helt forstår. Jeg tjener helt ok, men ikke så voldsomt mye mer en 3 skift arbeidende industriarbeider i Norge.

Poenget mitt er hvem er hvem her? Mine barndomsvenner ser helt klart på meg som "taperen" i det store og det hele men per akademsik definisjon så er det ikke slik. Det blir veldig feil for meg å si at jeg har gjort en klassereise selv om jeg helt klart brøt med mønsteret fra stedet jeg kommer fra, og fra familien min forsåvidt (med unntak av faren min).