Vis enkelt innlegg
Gammel 01-10-09, 11:28   #23
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du gjort en klassereise?

Jeg er litt usikker på hva som menes med klassereise, egentlig.

Faren min kommenterte her om dagen at jeg hadde gjort en klassereise, og jeg merket at jeg egentlig ikke likte det begrepet. Jeg tror jeg oppfattet det som litt som et ønske om å fjerne meg fra mine foreldre og bakgrunnen min - og det er et perspektiv jeg ikke liker helt, kjenner jeg. Føles muligens som en form for "snobberi"?

Men; ingen av mine foreldre eller besteforeldre er akademikere, jeg har vokst opp i blokk og lite rekkehus. Pappa har jobbet 40 år i samme bedrift, og sitter som leder der i dag. Mamma har vært sekretær, og etter hvert saksbehandler i samme firma. Til gjengjeld har leiligheten vært proppfull av skjønnlitterære bøker, som har blitt lest av alle familiens medlemmer.

Dersom klassereise innebærer at jeg, i motetning til mine forfedre, har universitets/embetsutdannelse, så har jeg foretatt en klassereise. Jeg vil imidlertid hardnakket hevde at jeg har de samme verdiene - og jeg er og stemmer politisk på samme parti som jeg gjorde før universitetsutdannelsen min.

Derfor; hva er f. eks middelkasse? Hvilke klasser har vi i Norge i dag - og eventuelt kontra forrige/tidligere generasjoner? Det finnes åpenbart masse forskning på dette, så åpplys meg!

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat