Sv: Har du gjort en klassereise?
Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.
Jeg liker heller ikke helt begrepet klasse. Jeg føler det er å plassere mennesker i båser. Samtidig har jeg sett at litteraturen om dette skriver om klasser.
Føler ofte når det kommer opp om klasser i media som "snobberi" uten at jeg klarer å forklare hvorfor her og nå. Kanskje er det mine fordommer 
Man kan godt ikke like tanken på at det finnes klasser i Norge, men det er vanskelig å benekte at de finnes der. Det er lite tvil om at når folk tenker på hva sine "likesinnede" er så tenker de en gruppe mennesker med de-og-de hobbyene, interessene, yndlingslitteratur, yrker, utdannelser etc etc.
Jeg synes ikke det er noe feil med å lese bøker fra Bladkompaniet, men samtidig så er det ingen av mine venninnner (bortsett fra Teo som pleide å kjøpe seg en sånn bok etter siste eksamen for å motveie all den tunge litteraturen hun hadde pløyet gjennom) som leser det. Og det er ikke tilfeldig. De fleste mennesker liker å omgås folk de har noe til felles med, og språkbruken i Norge er utrolig presis sånn at de fleste gjenkjenner "sin" type folk i løpet av foruroligende kort tid.