Sv: Hodelus
Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.
Trust me; lus hadde jeg merket.
Trust me, det skal du søren meg ikke være så krystallklar på altså.
Her i huset har måtte vi kure ungene før jul. Begge hadde levende lus. Jeg er utdannet i helsevesenet, og vi hadde fått lapper fra skole OG barnehage om at det var lusesmitte. Jeg hadde sjekket barna, slik man skal etter boken: godt lys, kam, nakken, bak ørene... og fant ingen ting. Først da storesøster begynte å klø, og jeg sjekket nok en gang, fant jeg egg. Og lus. Kløen kommer først etter 3-4 mnd, og på ett av hårene fant jeg døde egg så langt ute som 5 cm på håret. Så hun hadde hatt dem en stund. Og sikkert smittet andre... 
Da lærte jeg at det søren meg ikke er så lett å være helt sikker bestandig. Jeg hadde ALLE forutsetninger for å påvise dem, men bommet altså likevel.
Jeg er forresten evig takknemlig personalet i bhg. Da jeg fortalte om smitten dagen etter (kuret dem om kvelden) tok de affære og sjekket alle barna. 60% hadde lus; puddingen hadde jo garantert blitt reinfisert dersom de ikke hadde sendt alle hjem straks.
Så nå er vi lusefrie og barna kjemmes med lusekam etter hver hårvask, dvs et par ganger i uken. Og jeg tar meg selv ukentlig just in case. For den dritten vil vi ihvertfall aldri ha igjen.
Litt ekstrafakta:
* Ja, lus dør ofte ut etter hvert pga innavl som gjør dem forplantingsudyktig.
* Det finnes flere lusemidler som virker, også noen som ikke er resistensutviklende. Men man må fjerne eggene manuelt uansett, og det er jo det som er jobben. Det heter forresten "nit-picking" på engelsk; da skjønner man jo hvor DET utrykket for tidkrevende pirkearbeid kommer fra.
* De er motstandsdyktige små j*vler. Selv hårfarging overlever de.