Sv: Ok å snakke i mobiltelefonen under handling?
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Ja, altså, jeg er helt enig i at private samtaler godt kan tas andre steder enn i det offentlige rom. Men da er det det som er poenget. Ikke om samtalen skjer ansikt til ansikt eller i en telefon.
Egentlig syns jeg det er veldig sjelden jeg hører veldig private samtaler. Det er mest "jeg sitter på t-banen, kommer snart", "skulle jeg kjøpe pølser?" og en del jobbsamtaler.
Jeg er enig i at det er de private opplysningene som er problemet, ikke samtalen i seg selv. Men mange mister sperren når de ikke står ansikt til ansikt med den de snakker med. Siden ingen andre hører den andre, så oppfatter de seg som i et lukket rom. Så telefonen gjør at de lettere tar det private i det offentlige, i tillegg til jobbsamtaler som ikke er for andres ører. Selvfølgelig er det mest "melk og brød-samtaler", men jeg har virkelig hørt min andel av de andre også.
Jeg har i grunn ikke noe i mot at folk snakker i telefonen i det offentlige rom, men jeg syns at når man samhandler med andre mennesker, som ved betaling i kassa eller man sitter i en middag, så kan man gjøre sitt beste for å unngå det.
Slik som Xian beskriver, det er forskjell på de som til tross for samtalen greier å være høflige og unnskyldende og de som skravler i vei og ikke innser at å kjøpe noe av en person er en viss samhandling.