Sv: Lærer "mobbet" på facebook
Det er ingen her som har sagt at det er ok å henge ut enkeltmennesker. Ikke at det er en lur måte å reagere på heller. Bildet fra facebook-siden er linket fra en av landets største aviser, så bildet er tilgjengelig for alle.
Sitron sier at det er forståelig at barn kan reagere med å bruke et medium de er kjent med, for å få frem problemene. Det er ikke dermed sagt at hun synes det er ok, eller at det er greit at de gjør det. Men det er forståelig fordi de er barn, og dette er en lett måte for de å anonymt prøve å løse problemet.
Jeg skrev mobbing med hermetegn, fordi det finnes en mulighet for at barna har laget siden uten at mobbing var motivet. De skriver jo til og med at "Vi skriver ikke dette for å være slemme eller noe sånt, men fordi vi plages." At det uthengingen oppleves som vond, og synd, er jeg helt på nett med.
Men at rektor kaller dette mobbing av *verste* sort, synes jeg er sterkt overdrevet. Mobbing av verste sort, går ikke på en tilbakemeldig/uttalelse/opprop om at elevene føler seg bøllet med gjennom skolehverdagen. Jeg kan forstå det, om saken var uthenging av en lærer på de grunnlag Nelle skrev her. Men her er det uthenging om at elevene føler seg redde.
Barn bruker de medium de er kjent med. På internett kan de velge å være anonyme. Om de skal gå "tjenestevei" på skolen sin for å få bukt med problemet, risikerer de å få en dårligere skolehverdag og dermed dårligere utdanning. Det er ikke sikkert de veier plagene fra læreren, høyere enn risikoen de får med stress for å innraportere utbruddene hans. Det er forståelig. Men det er jo ikke riktig at slikt ikke blir raportert inn. Det bør jo være i skolens interesse at lærerene oppfører seg pent.
Jeg mener det burde på enhver skoleside, ligge en tilbakemeldingsfunksjon der det anonymt kunne sendes inn meldinger til skolen. Og elevene burde blitt oppfordret til det i løpet av skoleåret, slik at de var godt kjent med muligheten. Det kan jo være fint på alle slags måter. Positive tilbakemeldinger kunne kommet oftere, og negative tilbakemeldinger enten det gjaldt undervisningsklager, mobbing, trakasering, overtråkk av intimgrenser eller overgrep kunne fått komme frem. (Mottakerene av meldingene ville jo vært voksne fornuftige ansatte ved skolen, slik at de hadde hatt intelligens nok til å vite at noe ville vært tulleinnmeldinger.)
Ps. Nå vet ingen her fakta om den aktuelle saken, og om elevenes ytringer er riktige. Men vi alle vet vel at det finnes slike lærere? Derfor mener jeg det er riktig med en slik debatt.
|