Vis enkelt innlegg
Gammel 08-10-09, 13:45   #4
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Nedbetaling av gjeld

Opprinnelig lagt inn av Arktis, her.

Var flere diskusjoner her som jeg syns var ineressante og som tok opp andre temaer jeg også syns er spennende å høre folks meninger om så jeg tenkte det kunne være en ide å lage egne tråder?

Det med at det aldri lønner seg å være gjeldfrie. Det får jeg ikke til å stemme, men "alle" sier det. Vi kom i en situasjon der vi kunne kvitte oss med all gjeld og "alle" sa at det var det dummeste vi gjorde, vi ble spist opp av skatt og formueskatt.

Men når man betaler renter på et lån får man jo 28? % igjen på skatten, da sier det seg jo selv at det er mer lønnsomt å ikke betale disse rentene.

Er det noe jeg har glemt å ta med i beregningen? Formueskatt ja men den er vel bare på noen promille?

Syns det er så logisk at det IKKE lønner seg med gjeld at jeg begynner å tvile på meg selv siden det tydeligvis er så opplest og vedtatt at det lønner seg?

Så lenge gjelda er i bolig, så vil du ikke få så mye formueskatt, da det er ligningsverdien som ligger til grunn og ikke markedsverdien. Så for å slippe formueskatt holder å ha et lån tilsvarende ligningsverdien. Om det lønner seg - nei det vet jeg ikke. Å bli gjeldfri er en høyst hypotetisk situasjon for meg de nærmeste 20 årene.