Sv: Nok en spinnoff: hva anser du som overbeskyttende oppførsel og hva er "sunn fornu
Det jeg anser som overbeskyttende oppførsel overfor barna er blant annet å ikke våge å la barna stå i sine egne konflikter og stole på at de klarer løse dem selv. Så lenge ungene ikke tyr til fysisk vold, er jeg alltid tilbakeholden med å gripe inn i en krangel, uansett hvor høylydt den kan være, og uansett om tårene triller i beste dramastil.
Jeg syns også det er overbeskyttende å ikke la barna få kjenne på at man blir kald om man ikke kler seg godt om vinteren, at man blir sulten om man lar være å spise etc. Barna må få kjenne på kroppen hvor grensa går - selvsagt inntil det forsvarlige, uten at det går ut over liv og helse.
Jeg syns det er overbeskyttende å la barna slippe unna når de har gjort noe galt, å unnskylde dem med at de er små og ikke vet bedre, dersom de faktisk har gjort noe med vilje. Jeg har en stor tro på å la barna være med å ordne opp etter seg, be om unnskyldning, hjelpe til å reparere om noe er ødelagt - ved større barn, trekk i lommepenger dersom de driver hærverk etc etc. La barna lære at oppførsel får konsekvenser, på godt og vondt.
Jeg er så sær at jeg syns det er overbeskyttende å ikke tåle at barnet er sint på deg som voksen, altså å glatte over og la barnet få vilja si fordi vi ikke orker stå i konflikten/syns det er vondt at den lille er så sint. Unger har rett til å bli sinna de med, og vi eier ikke barnas følelsesliv.
Jeg vil ikke uttale meg om det er overbeskyttelse å insistere på hjelm ved klatring og flytevest ved bading på grunnt vann, dersom det handler om barn jeg ikke kjenner. Noen barn har epilepsi - dette synes ikke, og barn med epilepsi slår seg ved fall, og de drukner veldig raskt om de får et GTK-anfall nær vann. Men vet aldri hva som ligger bak.
Sunn fornuft vil jeg si å sørge for at barnet aldri er passasjer i bil uten forsvarlig sikring, at barnet sykler med hjelm, at man sørger for at barnet får et sunt kosthold og kommer seg ut i vær og vind. Sunn fornuft er i mine øyne å lære barnet å takle konflikter, finne løsninger og tenke framover.
Akk ja - men lett er det for pokker ikke.