Vis enkelt innlegg
Gammel 13-10-09, 22:40   #29
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nok en spinnoff: hva anser du som overbeskyttende oppførsel og hva er "sunn fornu

Det jeg anser som overbeskyttende oppførsel overfor barna er blant annet å ikke våge å la barna stå i sine egne konflikter og stole på at de klarer løse dem selv. Så lenge ungene ikke tyr til fysisk vold, er jeg alltid tilbakeholden med å gripe inn i en krangel, uansett hvor høylydt den kan være, og uansett om tårene triller i beste dramastil.

Jeg syns også det er overbeskyttende å ikke la barna få kjenne på at man blir kald om man ikke kler seg godt om vinteren, at man blir sulten om man lar være å spise etc. Barna må få kjenne på kroppen hvor grensa går - selvsagt inntil det forsvarlige, uten at det går ut over liv og helse.

Jeg syns det er overbeskyttende å la barna slippe unna når de har gjort noe galt, å unnskylde dem med at de er små og ikke vet bedre, dersom de faktisk har gjort noe med vilje. Jeg har en stor tro på å la barna være med å ordne opp etter seg, be om unnskyldning, hjelpe til å reparere om noe er ødelagt - ved større barn, trekk i lommepenger dersom de driver hærverk etc etc. La barna lære at oppførsel får konsekvenser, på godt og vondt.

Jeg er så sær at jeg syns det er overbeskyttende å ikke tåle at barnet er sint på deg som voksen, altså å glatte over og la barnet få vilja si fordi vi ikke orker stå i konflikten/syns det er vondt at den lille er så sint. Unger har rett til å bli sinna de med, og vi eier ikke barnas følelsesliv.

Jeg vil ikke uttale meg om det er overbeskyttelse å insistere på hjelm ved klatring og flytevest ved bading på grunnt vann, dersom det handler om barn jeg ikke kjenner. Noen barn har epilepsi - dette synes ikke, og barn med epilepsi slår seg ved fall, og de drukner veldig raskt om de får et GTK-anfall nær vann. Men vet aldri hva som ligger bak.

Sunn fornuft vil jeg si å sørge for at barnet aldri er passasjer i bil uten forsvarlig sikring, at barnet sykler med hjelm, at man sørger for at barnet får et sunt kosthold og kommer seg ut i vær og vind. Sunn fornuft er i mine øyne å lære barnet å takle konflikter, finne løsninger og tenke framover.

Akk ja - men lett er det for pokker ikke.