Sv: Nok en spinnoff: hva anser du som overbeskyttende oppførsel og hva er "sunn fornu
Jeg synes ingen av punktene i HI er overbeskyttende i seg selv, kanskje med unntak av den firåringen som ikke fikk spise drops av fare for kvelning. Det kommer an på mye og ikke minst om det er alt på en gang. Ellers synes jeg Inagh sier mye bra.
Når det gjelder besteforeldre er jeg kanskje overbeskyttende hvis det er overbeskyttende å være skeptisk til for mye omgang. Nå er ikke dette noe problem i praksis hos oss, for avstanden til svigers er så stor at noen daglig kontakt uansett ikke er aktuelt, og de er absolutt til å stole på hva angår barnas liv og helse. Men de har et litt forkvaklet livssyn og de bruker manipulasjon som virkemiddel i oppdragelsen i litt for stor grad til at jeg hadde ønsket veldig hyppig kontakt. Og de gjør et nummer av å gå bak min rygg til stadighet, det burde være helt unødvendig da jeg faktisk mener at besteforeldre har lov til å skjemme bort barnebarna endel slik at det er sjelden jeg sier nei til noe. Men det at de går bak min rygg når det gjelder småting som godterispising før middag etc gjør at jeg ikke stoler på dem i "større" ting som bilsikring heller.
Det med at "alle andre kan umulig være sleppehendte" er feil i minst ett tilfelle mener jeg. Jeg er nemlig den eneste som følger gjeldende anbefalinger for bilsikring i området her. "Alle" andre mener at det kan umulig være nødvendig å ha en toåring bakovervendt eller en femåring i beltestol. Jeg ser ikke bort fra at det også er andre slike områder.