Sv: Dere med allergibarn - hvordan forholder dere dere til besøk?
Min datter har Cøliaki og jeg synes jo ikke jeg kan binde henne fast hjemme pga det. Hun er innprentet ganske så godt om hva hun tåler og at hun må få voksne til å sjekke alt om hun skal spise noe. I tillegg snakker jeg med de voksne dit hun skal, om hun skal være der en stund og mat er et spørsmål. Eventuellt tilbyr jeg å sende med henne mat hun tåler - men hittil har folk vært veldig oppsatt på å ha ting hun kan spise i hus, en utrolig flott gest.
Nå for noen dager siden mens jeg var på et foreldrmøte og pappan hadde ansvaret, hadde hun sneket seg ut og dratt til en venninne uten å si fra til ham. Det ble oppstandelse når han ikke fant henne og jeg måtte dra fra møtet og i det hele tatt (ja, tafatt samboer kan man si). Vel, hun hadde vært hos ei venninne da altså - disse to snuppelurene hadde blitt sultne og snek med seg restene av dagens middag, som sto i en kjele på benken, inn på venninnas soverom og gaflet innpå... Uten å snakke med voksne, uten å sjekke om det var gluten osv... (hun er jo bare fem og hører stadig min formaning om hvor syk hun blir, men kan jo ikke selv helt huske noen konsekvenser siden jeg har klart å holde henne unna).
Enden på visa var at hun spøy som en gris, skikkelig kraftig spying, askegrå i fjeset... skikkelig, skikkelig dårlig utpå kvelden. Var ikke vanskelig å se at hun hadde spist en del makaroni...Tipper hun ikke spiser noe som ikke er sjekket igjen med det første... Stakkars.