Sv: Dere med allergibarn - hvordan forholder dere dere til besøk?
Jeg pleier å være ganske nøye med å forklare ting, og har etpar venninner som etterhvert har full kontroll. Der jeg "tenker minst" er de som har allergibarn selv - de skjønner greia.
Men som polyanna sier - man kan fint stole på noen, også viser det seg at de har brukt syltetøy fra et åpnet og brukt syltetøyglass på kaka, uten å tenke over det. (barn - og voksne - dobbeltdypper ofte kniven sin i syltetøyglasset, eller dytter syltetøyskjea godt nedi brødskiva for å få av alt. Også tilbake i glasset igjen - og dermed forurenset for de som har glutenallergi). Eller smør det samme, eller noe de ikke vet inneholder gluten (men som jeg vet om - mange soyasauser og marinade, flere typer potetgull f.eks).
Jeg har fortalt om dette før her inne - men jeg og lillegutt var altså på danskeferga sammen med et vennepar som hadde barn med nøtteallergi og etpar andre allergier. Jeg og faren i den familien satt og ordnet med maten da vi plutselig møtte blikket til hverandre: vi hadde begge serveringsskjeer i én og samme matvare, der det i utgangspunktet var meningen at det var flere separate matretter til deres allergibarn og min gluten/melkefrie. Vi satt og så på hverandre intenst mens man formerlig kunne se hjernene jobbe ... også nei, vi hadde ikke forurenset noe for hverandre - dette gikk bra, det var ingen kryssallergier hos våre barn. (det visste vi jo - at de kunne spise samme maten. Det var bare så kostelig at vi begge bråstoppet så inderlig da vi plutselig satt og tok av samme matretten - så vante var vi til å ha egen mat til barna våre)
|