Vis enkelt innlegg
Gammel 20-10-09, 09:35   #2
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Synes du dette er frekt?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Som sagt så synes jeg det avhenger av hvordan man spør. Selve forespørselen er ikke frekk i seg selv, men man skal være ganske bevisst på hvordan man spør for å være sikker på at det ikke blir oppfattet som et ubehagelig press om å si ja. (Man kan mene så mye man vil at et spørsmål ikke burde bli oppfattet som et ubehagelig press, men faktum er at mange oppfatter et spørsmål om hjelp som et press, og at det kan føles ubehagelig. Og det må man ha med seg i bakhodet når man spør, synes jeg.) Problemet med å svare kategorisk nei på "er det frekt å stille et høflig spørsmål" er at det varierer kraftig hvordan folk spør, mens alle vil være helt sikre på at de selv stiller spørsmålet på en høflig måte.

Jeg er helt enig med deg, Skilpadda. Det kommer selvsagt ann på hvordan man spør. Og hvordan man takler et eventuelt svar. Jeg tror personlig jeg ville følt meg presset til å svare ja i en slik situasjon, men har aldri fått et slikt spørsmål. Derfor er jeg litt usikker på hva jeg egentlig mener om dette. Personlig vil jeg ikke være til bryderi for andre, og mye derfor ville jeg ikke klart å spørre noen om dette.

Ellers tviler jeg jo på at det finnes så mange som ikke spør på en pen måte når de skal spørre om slikt. Det er jo vanlig høflighet å spørre pent og at man aksepterer og respekterer et nei.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat