Tråd: "Sjette sans"
Vis enkelt innlegg
Gammel 20-10-09, 10:47   #47
Arona
passer i nissedrakt

Arona sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Krokstadelva
Blogginnlegg: 10
Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: "Sjette sans"

Er veldig enig med Bina og Skilpadda.

Det handler om å respektere at andre tror på noe annet enn deg, rett og slett respekt for andre mennesker, uten å selv sette seg på sin høye hest og se ned på andre. Og denne innstillingen ser man jo hundrevis av eksempler på fra begge sider, både vitenskaplige og alternative/religiøse. Både her på FP, i nærmiljøet og i verdens alle land og regimer.

Jeg mener også sterkt at når det kommer til f.eks helsevesenet, så vi følge vitenskapen og det som kommer frem gjennom rapporter, forsøk og erfaringer der. Dog trenger vi ikke utelukke alternativ medisin, kanskje kan det virke som et tilleggsgode for å hjelpe mennesker. Det er ikke uten grunn at uttrykket "tro kan flytte fjell" finnes, og om man har tro på at noe virker i en gitt situasjon, så absolutt; jeg er helt for akupunktur, forbønn, healing, krystaller, fotsoneterapi, homeopati, div annet som et tillegg til og på ingen måte noen erstatning for vestlig medisin.

Personlig kan jeg jo nevne et eksempel fra egen erfaring med akupunktur. Jeg fikk en halvsidig lammelse i ansiktet for noen år siden. Legene sa det var ikke noe å gjøre med, det ville gå tilbake men ville ta 3-6 måneder. Jeg gikk til en akupunktør og fikk tre behandlinger. Halvannen uke etter var jeg bra. Tilfeldighet eller virket det? Jeg kan ikke bevise det vitenskapelig, men velger å tro at det var akupunkturen som virket.

Selv om akupunktur i seg ikke kan bevises vitenskapelig er det en tre tusen år lang "tradisjon" og en kollega av meg har sett et keisersnitt foretas med kun akupunkturnåler som bedøvelse. Bevise det vitenskapelig; vanskelig. Har jeg tro på det; ja. Og ja, jeg tror på mange andre ting man ikke har håndgripelig bevis for. Jeg har også full respekt for at andre mennesker ikke tror på ting de ikke kan ta og føle på. Det jeg ikke har respekt for; er folk som kaller andre dumme og fnyser av andres tro/overbevisning. Være seg fra den ene eller andre siden.

Arona er ikke aktiv   Svar med sitat