Sv: Synes du dette er frekt?
Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.
Jeg kan ikke se at dette skulle være frekt i det hele tatt. Å spørre om ting, eller foreslå ting, er da ikke frekt. Frekt blir det først om man ikke takler et evt negativt svar.
Selvsagt kan det være frekt å spørre om ting, helt uavhengig av hvordan man takler et nei.
Jeg synes for eksempel det ville være uhyre frekt å ringe en av foreldrene på skolen til Frøkna å be om å få låne 1000 kroner, selv om jeg presiserte at de selvsagt måtte si nei hvis de ikke var komfortable med det eller hadde råd. Det ville også være ganske frekt å spørre en tilfeldig kollega om å sitte barnevakt fredag, lørdag og søndag kveld, helt uavhengig av om jeg sa at jeg taklet et nei helt greit.
Det er rett og slett frekt å be andre om tjenester som det er urimelig å forvente at de skal utføre for en, og med en gang man nærmere seg grenser for hva som er urimelig å be om, så nærmer en seg også grensen for hva som er frekt. Og når man spør om urimelige ting, så spiller det liten rolle hvordan man spør; man er frekk samme hva.
På den motsatte siden synes jeg for eksempel ikke det er frekt å sende en høflig mail til moren til en klassevenninne av Frøkna å spørre om hun kan få bli med hjem til dem på mandag om to uker, siden vi er i en liten knipe da. Derimot er det småfrekt å spørre om akkurat det samme hvis man gjør det på en lik måte at det er vanskelig å avslå høflig (for eksempel mens begge ungene hører på og jubler av glede over forslaget).
I det siste tilfellet kommer det an på måten man spør på om man er frekk eller ikke; det gjør det ikke i de to første, synes jeg.
|