Vis enkelt innlegg
Gammel 20-10-09, 22:04   #69
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synes du dette er frekt?

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Jeg kan ikke se at dette skulle være frekt i det hele tatt. Å spørre om ting, eller foreslå ting, er da ikke frekt. Frekt blir det først om man ikke takler et evt negativt svar.

Selvsagt kan det være frekt å spørre om ting, helt uavhengig av hvordan man takler et nei.

Jeg synes for eksempel det ville være uhyre frekt å ringe en av foreldrene på skolen til Frøkna å be om å få låne 1000 kroner, selv om jeg presiserte at de selvsagt måtte si nei hvis de ikke var komfortable med det eller hadde råd. Det ville også være ganske frekt å spørre en tilfeldig kollega om å sitte barnevakt fredag, lørdag og søndag kveld, helt uavhengig av om jeg sa at jeg taklet et nei helt greit.

Det er rett og slett frekt å be andre om tjenester som det er urimelig å forvente at de skal utføre for en, og med en gang man nærmere seg grenser for hva som er urimelig å be om, så nærmer en seg også grensen for hva som er frekt. Og når man spør om urimelige ting, så spiller det liten rolle hvordan man spør; man er frekk samme hva.

På den motsatte siden synes jeg for eksempel ikke det er frekt å sende en høflig mail til moren til en klassevenninne av Frøkna å spørre om hun kan få bli med hjem til dem på mandag om to uker, siden vi er i en liten knipe da. Derimot er det småfrekt å spørre om akkurat det samme hvis man gjør det på en lik måte at det er vanskelig å avslå høflig (for eksempel mens begge ungene hører på og jubler av glede over forslaget).

I det siste tilfellet kommer det an på måten man spør på om man er frekk eller ikke; det gjør det ikke i de to første, synes jeg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat