Vis enkelt innlegg
Gammel 12-01-07, 16:41   #17
Clubby
Free Toy Inside!

Clubby sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Clubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smartClubby imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Noen som kjenner til denne sangen?

Opprinnelig lagt inn av Sansa, her.

Synes også dancehall er veldig, veldig bra!

Men du, når du sier sample... vil ikke det vanligvis si at man bruker et kutt "slik det er"? Kalles det sampling når det er en annen artist som synger?

Nei man kaller det ikke for sampling når det er en annen artist som synger. Det kalles vokalist!!!

In music, sampling is the act of taking a portion of one sound recording, the sample, and reusing it as an instrument or element of a new recording. This is typically done with a sampler, which can be a piece of hardware or a computer program on a digital computer. Sampling is also possible with tape loops or with vinyl records on a phonograph.
Often "samples" consist of one part of a song, such as a break, used in another, for instance the use of the drum introduction from Led Zeppelin's "When the Levee Breaks" in songs by the Beastie Boys, Mike Oldfield and Erasure, and the guitar riffs from Foreigner's "Hot Blooded" in Tone-Loc's "Funky Cold Medina". "Samples" in this sense occur often in hip hop, as hip hop sampling developed from DJs repeating the breaks from songs (Schloss 2004, p.36), and Contempory R&B, but are becoming more common in other music as well, such as by Slipknot's sample player Craig Jones.

Eksempel: jeg skal lage en bra låt f.eks i rap/hip-hop/dance stil. Og jeg synes at "Superfreak" med Rick James er dødskuul.
Da tar jeg f.eks melodien fra "Superfreak" som melodi på egen låt og skriver ned noen få tekster/strofer.... og vips kan jeg kalle meg MC Hammer og låten heter U Can't Touch This

Sampling er å bruke elementer fra andres innspillinger. Dette er et veldig kjent fenomen innenfor hip/hop kulturen. Det har også blitt overført til flere dance/euro-cheese klassikere slik som nevnte MC Hammer og "U Can't Touch This"

Eksempler

Sang Artist Samplet fra
U Cant Touch This MC Hammer Rick James "Superfreak"
The Nighttrain Kaddoc James Brown "Nighttrain"
Ugly Bubba Sparxx Missy Elliot "Get Your Freak On"
Ice Ice Baby Vanilla Ice Queen & Bowie "Under Pressure"
Got Untill Its Gone Janet Jackson Janis Joplin synger faktisk med her

Den artisten som har blitt samplet mest av dagens artister er faktisk James Brown....

Bare spør, og du vil bli opplyst!

Sist redigert av Clubby : 12-01-07 kl 16:52.
Clubby er ikke aktiv   Svar med sitat