Vis enkelt innlegg
Gammel 22-10-09, 23:53   #15
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få nav til å gjøre jobben sin?

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Hvordan oppdaget du det? :Skal søke om fødselspenger nå:

Jeg var temmelig god og høygravid med Lillemann, da arbeidsplassen min ble nedlagt. Jeg tok det med knusende ro, for jeg visste jeg hadde jobbet lenge nok til å ha opptjent full rett til fødselspenger. Hallo, det står jo svart på hvitt i Nav sin egen brosjyre hva du har krav på.

Så med den vissheten trygt i bakhodet, søkte jeg arbeidsledighetstrygd, og koste meg med magen min - og gikk på obligatoriske jobbskerkurs etc. Damen fra A-etat som det var den gang var forøvrig morsom da jeg kom etter kurset med beviset på de 10 jobbene jeg måtte ha søkt på for å få rett til arbeidsledighetstrygd - hun så på meg, hun så på min 7 mnd gamle gravide mage og sa vantro: "Og du tror du får jobb!?"

Anyway. Jeg skulle nå søke om fødselspenger, når tiden nærmet seg. Tok en telefon til Trygdekontoret, som det var den gang, og ba om å få papirene. Nevnte i farta at jeg var arbeidsledig nå, men at jeg hadde tjent opp fulle rettigheter.

"Neida," svarte neket i telefonen. "Er du arbeidsledig, skal du ha fødselspenger etter arbeidsledighetstrygden du får utbetalt."

Jeg gadd ikke krangle med henne, antok bare at vedkommende som skulle behandle søknaden min kunne jobben sin, eller i det minste hadde lest den fine, vesle brosyra som fortalte om rettigheter man har som gravid.

Jeg søkte fødselspenger, fikk fødselspenger - etter satsen fra arbeisledighetstrygden.

Hallo!?

Vi gadd ikke engang prøve ringe Trygdekontoret. Det har seg nemlig slik at min mann har en fetter. Fetteren til gubben er advokat. Ikke nok med det - han er trygderettsadvokat. Ikke nok med det - han skriver lærebøker i trygderett. Vi tok en telefon til fetteren vi.

Og fetter kunne fortelle oss at visst hadde vi rett, jeg hadde tjent opp full fødselspengerettigheter - full lønn, etter jobben jeg hadde før den ble lagt ned.

Fetteren skrev brev til Trygdekontoret hvor han påpekte hvilke lover de hadde å jobbe etter, og hvilke rettigheter jeg vitterlig hadde. Trygdekontoret la seg langflat, og jeg fikk etterbetalt en hyggelig slump penger så fort at advokaten selv ble overrasket.

Og på toppen av det hele, Nav måtte altså betale advokatregninga.

Det er ganske fantastisk at de ikke skjøl klarer tyde sine egne brosjyrer, som faktisk er så lettleste at selv jeg med min skjemaskrekk klarer forstå dem.