Vis enkelt innlegg
Gammel 24-10-09, 16:36   #18
mocci
Retromum

mocci sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Utstilling av hund

Ja det er mye rart å se på hundeustilling både av folk og hunder. Jeg har selv en miniatyrrase i grenseland (fransk bulldog) og har deltatt på en del utstillinger. For deg vil det være viktig at hunden oppfører seg avbalansert på bordet samt tolerer at andre mennesker tar på den og ser på tennene. Selve "handlingen" (fremvisningen) av hunden er også essensiell, det viktigste her er at det er kontakt mellom deg og hunden hvor hunden fokuserer på deg. Det er også viktig at du ikke går for raskt slik at hunden slår over i galopp, det blir slått hardt ned på av dommerne. Det skal ikke brukes et vanlig hundehalsbånd men en såkalt utstillingslenke (halv eller helstrup). Det er mulig at det ikke er nødvendig med såkalte strupebånd på chihuahua i og med at de har så liten og tynn hals.

Når det gjelder dommerne så har jeg inntrykk av at hver enkelt har gjort seg opp sin personlige mening/tolkning av rasestandarden. Derfor kan en hund gå til topps en dag mens neste gang blir den kanskje sist. Jeg har selv opplevd dette, underlig hvor forskjellig man kan tolke en standard.

mocci er ikke aktiv   Svar med sitat