Sv: Spørsmål om kattehold
Kattedo trenger man strengt tatt kun de første 3 ukene, mens katten holdes innendørs.
Skåler er greit, men ikke nødvendig, da de fleste har helt ok skåler i skapet fra før av.
Dersom du ikke ønsker at katten legger seg til å sove overalt i huset, kan du ha et pledd(eventuelt egen katteseng) plassert der du ønsker den skal ligge. Så er det bare å være bestemt og ta ham ned fra sofa/stol/seng og legge den på plassen sin. Etterhvert venner den seg til sin egen plass.
Neglsaks er greit å ha, slik at klørne kan klippes dersom de blir for lange. Det hører du fort når katten går på parkett.
Er ikke sikker på hvor mye en katt koster i måneden, men det lønner seg faktisk å kjøpe skikkelig for i dyrebutikk eller hos veterinær. Det er drøyere, og du får fôr som er beregnet på steriliserte og kastrerte katter(så unngår du fet katt med urinveisinnfeksjoner).
Ellers kommer det kostnader ved sterilisering/kastrering. Sterilisering er ca. 1000,-, mens kastrering koster ca. 600,-. Vaksinering(én gang i året) kommer på rundt 150-200,-
Jeg ser ingen forskjell på å ha en hunn- eller hannkatt dersom de er sterilisert/kastrert.
Gidder man ikke det, vil man få hannkatter som pisser rundt huset, kattunger som trenger hjem, eller som blir avlivet, løskatter osv. Og man bør også da går rundt med konstant dårlig samvittighet.
Reise bort: Det finnes kattekennel i de fleste kommuner. Selv får vi familie/venner/nabo til å mate og kose med pus når vi er borte. Blir vi borte lenger enn én uke, bruker vi kennel. Noen katter kan læres opp til å være med på tur(fast campingplass ol) men vi, som aldri ferierer på samme sted har ikke tatt oss strevet med å prøve engang.
Lykke til!
(Og så håper jeg dere velger en katt hos deres lokale dyrebeskyttelse. Det er så mange katter som trenger et hjem.) (Se, der fikk jeg lagt til en oppfordring her også! )
Er det noe mer du lurer på, er det bare å spørre.