Sv: Å avstå fra sex før ekteskapet
Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.
Hehe, jeg har intet behov for å motbevise noe. At folk tror på julenissen, påskeharen og gud får være deres greie. Jeg syns simpelthen det er motstridende at fanatikere ilegger deres gud en produksjonsfeil ved å hevde at de må gå mot biologien.
Jeg synes egentlig du forenkler ting veldig. Jeg er hverken kristen eller mot sex før ekteskapet, men tankegangen som ligger bak slike moralske valg er ikke nødvendigvis ureflekterte, men resultatet av en overbevisning. Også de kristne strides og det ligger hundrevis av år med filosofi, kultur og historie bak de kristne normene.
I kristendommen er vel kroppen todelt (dualisme). Kroppen tilhører materien; det som ikke er guddommelig, mens sjelen er det som tilhører Guds rike. Disse to sidene i mennesket har forskjellig rangordning hvor sjelen er det åndelige og nærere Gud (dårlig på å forklare meg). Det kroppslige og legemlige er syndig. Behovene og ønskene til kroppen kan da stå i motsetning til hva en Gud eventuelt måtte ønske uten at det blir en motsigelse.
|