Vis enkelt innlegg
Gammel 27-10-09, 08:02   #31
Skvetten
Passiv

Standard

Sv: Hvite busser til Polen

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Eldstejenta mi og klassen hennes planlegger tur til Polen med hvite busser nå til våren, og det kommer til å bli fryktelig dyrt. I tillegg til selve turen med hvite busser kommer jo flyreisa tromsø-oslo. Jeg betviler ikke at selve opplegget og turen er fantastisk lagt opp fra arrangørens side, vi hører jo bare skryt fra alle som har deltatt før. Problemet er jo at det blir så dyrt, og siden det nå er slik at ingen barn skal etterlates hjemme fordi foreldrene ikke har råd til foreldrebetalingen, så skal det ikke mer enn en familie til som sier "vi har ikke råd til å sende vårt barn med hvite busser" før turen veltes. I en klasse på nesten 30 elever tror jeg det er stor sannsynlighet for at det vil skje.
I klassen til datteren min har kommiteen bestemt at alle pengene som klassen samler inn skal fordeles på de ungene/foreldrene som gjorde jobben. Det vil si at når faren til X stilte opp for å skifte til vinterdekk på byens biler en hel søndag, så er det kun elev X som drar nytte av de pengene. Det høres i utgangspunktet rettferdig ut helt til moren til Y, som er alene med både Y og to yngre søsken, sier at hun har ikke anledning til å delta på et slikt tiltak og dermed tjener ikke Y inn sin del av turen - og får enten ikke være med på turen eller at familien til Y betaler det det koster. For oss er det ikke et problem å sende jentungen på tur, men jeg får helt vondt av den usolidariske måten innsamling av penger foregår på. Hvis alle bidrar etter evne burde det være godt nok, men slik er det jo ikke. Her jobber enhver for seg selv. Jeg er spent på om det i det hele tatt blir noe av den turen jeg.

Men tiltak for å få inn penger har så langt vært:
- omlegging av dekk
- salg av mandelpotet direkte fra bonde klassen inngikk avtale med (man kontaktet nettverket sitt, og tok imot forhåndsbestillinger, her ble de med lite nettverk lidende, og klarte ikke selge sin kvote, mens de med stort nettverk nærmest kunne selge så mange potetsekker at de tjente inn hele turen til poden!)
- Kakesalg
- Vaffelsalg/bollesalg
- Loppemarked
- Måking av snetunge tak
- varetelling hos store bedrifter
- Salg av julenek

Min sønn har vært på denne turen. Ungene startet en klassekasse på 8. trinn og hele året på 9. trinn jobbet de. Alle ungene ble satt i sving og alt de tjente ble satt inn direkte på turen. De klarte ikke å få full opptjening så det ble litt å betale. Det fine var at det ble nok til en knusekasse, til frokost hver dag og til noen middager. Ungene hadde en flott tur selv om et par av ungene ikke kunne dra fordi foreldrene ikke hadde råd.

Klassetur organisert på den måten du skisserer håper jeg skolen setter foten ned for til syvende og sist. Det er en direkte hån mot en del barn og foreldre, enhver er seg selv nærmest gjør ikke underverker for et klassemiljø. Selv hadde jeg ikke sendt mitt barn på en tur som ble organisert på den måten du beskriver. Får litt vondt i magen på barnas vegne jeg.

Svar med sitat