Vis enkelt innlegg
Gammel 28-10-09, 13:46   #52
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt forhold til konspirasjonsteorier?

Jeg tror alltid det er noe bak konspirasjonsteorier - om ikke annet: idioter.
Neida, men jeg finner konspirasjonsteorier fasinerende, både psykologisk og kreativt sett. Jeg tror jo også ofte at det er noe bak i den forstand at det er noe, men at dette noe blir feiltolket. Eksempelvis: Vikingene trodde at lynet var skapt av en tordengud. Lynet i seg selv er reellt, men tordenguden er det ikke. Samme med at Obama er president fordi at en eller annen svart millitær gruppering har fusket med valget. Jeg er enig i at Obama er president, det er årsaksforklaringen jeg ikke svelger med hud og hår. Og så er jeg dypt fasinert over at man velger seg en mer kompleks forklaring enn hva som er mulig og rimelig (Obama ble valgt til president fordi folk stemte på ham). Mest sannsynlig skyldes dette at folk føler et tvingende behov for å få den ytre virkeligheten til å stemme overens med sin egen indre virkelighet (og den indre virkeligheten til de som ikke fatter at Obama kunne bli valgt til president sier sikkert at svarte er mindreverdige og ingen normale folk ville ha stemt på en svart person.) Det er fasinerende at mange mennesker går til kraftige ytterligheter for å verne om sin egen personlige indre verden. (Og enda mer skremmende at de på andre områder kan være helt normale .... )