Sv: Bøker lest i 2009
1) Boktyven av Markus Zusak.
Meget god bok, den spesielle fortellermåten var et pluss. Historien var nydelig.
2) Tyvenes By av David Beniof.
Spennende bok, interessant vinkling.
3) Kains Døtre av Colin Dexter.
For alle som liker god britisk krim. Colin Dexter skuffer skjelden.
4) The Island av Victoria Hislop.
Lett å leve seg inn i, godt skrevet. Eneste som trekker ned er at den til tider minnet om kiosklitteratur (delene om Anna, og rammefortellingen).
5) The Return av Victoria Hislop.
Startet veldig treigt, men andre halvdel av boken var bra (historien om borgerkrigen).
6) Kollektivt Selvmord av Arto Paasilinna.
En noe uvanlig, men merkelig fengende bok. Til tider meget morsom, men også ganske dramatisk.
7) Lucifers Evangelium av Tom Egeland.
Grei nok mens man leser, men ikke en bok som setter noe varig inntrykk. En svært overraskende slutt trekker litt opp.
8) Vinter i Madrid av C.J. Sansom.
Helt grei bok, men stod ikke til forventningene.
9) A Case of Exploding Mangoes av Mohammed Hanif.
Forfatteren bruker en virkelig hendelse, og lager sin egen vri på historien. Veldig underholdende, spesielt for dem som har noe politikkinteresse, i dette tilfellet angående militærmakt i Pakistan.
10) The Shadow of the Wind av Carlos Ruiz Zafon.
Spennende, trist, romantisk, morsom. Denne boken har det meste. Anbefales.
11) Kvinnen Som Kledte Seg Naken For Sin Elskede av Jan Wiese.
Får deg til å tenke, men gir ikke så mange svar selv. Forblir et mysterium, men kanskje det er litt av grunnen til at den er god? En fin bok.
12) Skumringstimen av Johan Theorin.
Leser vanligvis mest romaner, men dette syns jeg var god krim. Gleder meg til å lese neste.
13) Dødslekene av Suzanne Collins.
Samfunnskritisk ungdomsbok, med et ganske sykt plot. Men spennende var den.
14) De Beste Blandt Oss av Helene Uri.
Kanskje den rareste boken jeg har lest i år, ikke helt sikker på hva jeg syns.
15) De Gales Øy av Dennis Lehane.
Denne var lur, kan bli interessant å se filmen når den kommer.
16) Sort Messe av John Dickson Carr.
Mye frem og tilbake, syns slutten var litt unødvendig. Ellers var den veldig spennende.
17) Alltid Alice av Lisa Genova.
Jeg skulle bare lese litt før jeg sovnet, og plutselig var klokken halv 5 og boken var ferdig lest. Fin, skremmende og trist.
18) Ikke Dø, Sophie av Karsten Alnæs.
Denne var meget interessant og god på alle måter. Man får et nydelig innblikk i karakterer fra et annerledes Europa. En tragisk historie fra virkeligheten som forfatteren får frem fra ulike synsvinkler. Anbefales til alle.
19) Isprinsessen av Camilla Lackberg.
Mitt første møte med Lackberg skuffer. Drapssaken havner litt i bakgrunnen av familieintriger og kjærlighetshistorier.
20) Glassblåseren fra Murano av Marina Fiorato.
Minner om øya, men med en litt annen fremgangsmåte. Helt grei bok.
21) Stille Dager i Mixing Part av Erlend Loe.
Hysterisk morsom. Kan anbefales til alle som trenger en god latter. Veldig lettlest.
22) Tang av Bjarte Samuelsen.
Denne var enda merkeligere enn "de beste blandt oss". Det er ikke greit med bysyke.
23) Drømmehjerte av Cecilia Samartin.
Begynte treigt, tok seg opp på slutten. Den interessante historien (hvordan revolusjonen påvirket folket) forble i bakgrunnen av litt platte kjærlighetshistorier, helt til siste del av boken.
24) Nattønsket av Anne B. Ragde.
Greit tidsfordriv, men skjønte ikke helt vitsen med boken. Det var ikke noe særlig historie å følge.
25) En Uvanlig Leser av Alan Bennett.
En liten perle av en bok. Siste siden var genial.
26) Guernsey Forening for Litteratur og Potetskrellpai av Mary Ann Shaffer.
Veldig skjønn bok. Mange koselige og minneverdige karakterer.
|