Sv: Vet ikke helt hva jeg mener (ang. skoleruten)
Jeg har jobbet et år på SFO, og der jeg jobbet var det ikke slik som Olfiga har inntrykk av at det er. Men samtidig er jeg stadig forundret over at vi fungerte så godt som vi gjorde.
Jeg har hørt mye forskjellig om SFO, og de ansatte der. Og jeg så selv hvilke slette rutiner det var for å ansette assistenter i SFO. Når de trengte folk så ansatte de den første som dukket opp og ikke virket helt fortapt. Hos oss var det bare flaks at de fleste var oppegående og kunne bidra til fellesskapet.
Jeg jobbet der i 1 år, og iløpet av det året skiftet vi leder 3 ganger, og 2 assistenter ble ansatt for så å bli sparket igjen pga alkoholproblemer.
Slike ting kan jo skape dårlig arbeidsmiljø hvor enn det måtte være.
Det er en "svakhet" i yrker der det ansettes ufaglærte arbeidere, men det er likevel ikke en selvfølge at det ikke skal fungere. Det kan like gjerne være den utdannede barne og ungdommsarbeideren som ikke fungererer i gruppa.
Og jeg tror mye har med innstillingen til de voksne/foreldrene å gjøre.
Man vet når man leverer fra seg barnet sitt at det ikke får samme oppfølging og lik mengde oppmerksomhet som det gjør om du hadde vært hjemme med det.
Og SFO er ikke ment som en forlengelse av skoledagen.
Det er fritiden til barna.
Barna skal leke uten å føle at en voksen henger over dem til en hver tid, og de skal få lov å gjøre ingenting om det er det de ønsker.
Noen ganger betyr det at de har flere voksne på SFO som samtidig kan ta seg en kopp kaffe på hjørnet.
Det betyr jo ikke at de ikke har tid til barna, eller har en viss kontroll på hva som skjer.
Jeg tror de fleste som har valgt å jobbe med barn gjør en god jobb. Noen få sluntrer unna, oppfører seg dårlig eller bare passer ikke til jobben.
Noen ganger tenker jeg at det går litt sport i å finne mest mulig å klage på hos de som er med barna våre. Det er litt om og gjør å finne ting man er rystet over for å få fram at man kun ønsker det beste for barna sine.