Sv: Går kanin og marsvin sammen i buret? + litt mer spm.
Kanin og marsvin skal IKKE stå i samme bur. Marsvin er en gnager, kanin er IKKE en ganger. De skal ha helt ulik mat, de er aktive på ulikt tidspunkt, de har totalt ulikt språk osv osv. Jeg ser at dyrebutikker stadig har marsvin og kaniner sammen, men det står bare i stil med den dårlige kunnskapen dyrebutikker generelt har om dyrene de selger.
Skal du ha kanin innendørs, bør du basere deg på å ha de enten frittgående eller å ha bare ett dyr. De fleste innendørsbur er alt for små til to kaniner. Skal du likevel ha to kaniner sammen, bør begge steriliseres eller kastreres. Det KAn gå bra med to hunner sammen, men det er like sannsynlig at det ikke går bra. Kaniner kan slåss til de tar livet av hverandre og du vil som regel ikke merke noe før den ene ligger dau i buret.
Jeg anbefaler deg forøvrig å finne en seriøs kaninoppdretter og unngå å kjøpe fra dyrebutikk. Du får da kaniner der avlen har foregått kontrollert og det er mindre sjanser for sykdommer, tannfeil, dårlig gemytt eller andre problemer. Du bør også skaffe deg skikkelig kunnskap om hva en kanin trenger. Det er utrolig mye feil og gamle myter rundt kaninhold. Et godt sted å hente informasjon er enten kaninforum.no eller kanin.org.
Jeg driver oppdrett og er aktiv på kaninutstillinger, så dette er en av mine store hobbyer. Send meg eventuell en prikk eller pm med bosted, så kan jeg forsøke å hjelpe deg med å finne en seriøs oppdretter i nærområdet ditt.
Jeg trenger vel ellers ikke si at selv om ungene dine kanskje begynner å bli store og kan ta en del ansvar selv, så vil det være du/dere som voksne som MÅ ha hovedansvar og kanskje også mesteparten av arbeidet med dyrene. Min eldste er snart 8 år og selv om hun er like glad i kaniner som meg, er hun fortsatt for ung til å ha eneansvar. Hun hjelper til med foring (vi har mange!) og stell ellers, men hun er ikke klar for å håndtere dyrene alene enda.
Jeg ville forøvrig ikke hatt dyrene boende på soverom. Dette er dyr som er aktive på den tida ungene skal sove. Det vil jo også bli en del støv og lukt. Kaniner skal jo f.eks. alltid ha høy tilgjengelig og det blir en del høystøv (noe jeg selv er allergisk mot - mine dyr bor derfor ute). Vær også klar over at verken marsvin eller kaniner kan stå i et trangt innebur 24 timer i døgnet. Det er dyremishandling. De trenger å få bevege seg og løpe litt rundt.
|