Tråd: Kjønnsroller
Vis enkelt innlegg
Gammel 10-11-09, 19:03   #1
Mani
Helt vanlig

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kjønnsroller

Vi tar en runde til.

Her på foreldreportalen hersker det jo et visst samsvar om at kjønnene skal ha like roller og like muligheter for å fylle de ulike rollene i heimen. Som eksempel drar jeg frem tråden om deltid og hva er det med foreldreportalen. Men er likestilling og likeverd det samme? Er det et mål at kjønnene skal være like, at gutter skal gå i rosa, at menn skal ta fødselspermisjon, at husarbeidet og deltidsstillingene skal fordeles fifty- fifty på begge?

Jeg prøver meg på et historisk perspektiv. Give or take et par utviklingstrinn har mennesket eksistert i ca 2,5 millioner år. De siste 150000 årene som homo sapiens om jeg ikke tar helt feil nå. Av disse 2,5 millioner årene vi kan gjenkjenne mennesket i omtrent dagens form har vi levd av jordbruk/ industri/ teknologi i kanskje maksimum 10000-12000 år. I alle de andre årene har vi levd i et jakt og samlersamfunn.

Jakt og samlersamfunnet var preget av at mennene dro på jakt. De spesialiserte seg på å zoome inn bytte og felle det, de slo av empatien til fordel for å kunne drepe for å skaffe mat.
Kvinnene derimor spesialiserte seg på empati, de var hjemme med barna og samlet planter. De utviklet vidsyn og noen av oss kan sikker dra kjensel på samleren i oss når vi er ute på shopping.

Mannen er tradisjonelt stifinneren som fortsatt i dag ikke har så lyst til å spørre om veien, som gjerne kjører bilen og ofte tjener mer enn kvinnen. I jakt og samlersamfunnet var kvinnen nærmest eid av mannen. Mannen ville ikke finne på å snakke nedsettende om sin egen eiendel og gjør det kanskje heller ikke så mye i dag. Kvinnene flokket seg sammen med de andre kvinnen i fellesskapet og delte mye med hverandre. Har ikke kvinner i dag også en større tendens til å være illojal mot sine menn enn motsatt?

Jeg har hentet disse påstandene fra et foredrag jeg var på for en tid tilbake, med min selektive hjerne klarer jeg ikke å huske navnet på foredragsholderen men det gjorde et visst inntrykk på meg. For spørsmålet er som følger. Er det ikke naivt av det moderne menneske å tro at man kan overse nesten 2,5 millioner år av evolusjon og gjennom noen få årtusen med endringer i kjønnsrollene forandre genene som har spesialisert oss for å fungere som jegere og samlere?

Og misforstå meg ikke til at jeg ikke mener man må jobbe for å forandre disse genetiske kodene og at jeg renner rundt her for å tilfredstille tradisjonene, men det er kanskje verdt å tenke på allikevel.