Tråd: Kjønnsroller
Vis enkelt innlegg
Gammel 11-11-09, 11:46   #62
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsroller

Uten å ha finlest tråden og uten å ha særlig mye kunnskap om dette:
Jeg kan ikke understøtte med dette med litteratur akkurat nå, men jeg trodde det var opplest og vedtatt at kvinner og menn generelt skårer ulikt på en del ferdighetstester. For eksempel at menn har en tendens til å utvise bedre spatial forståelse enn kvinner. Kanskje kunne det også være slik at kvinner (jeg skriver kvinner, siden det alltid har vært kvinner som har født og ammet barna) med god evne til delt oppmerksomhet har greid å oppfostre flere barn og at kvinner sånn sett har en bedre evne på dette punktet (bare et tenkt eksempel). Jeg ser ikke bort fra at vi kan ha noen ulike forutsetninger sånn sett. Men uansett om så er tilfelle, så er dette tilpasninger til et helt annet samfunn enn vi har i dag. Derfor greier jeg ikke se hvorfor det skal tas med i argumentasjonen for at kvinner skal ta seg av en større andel av husarbeidet eller jobbe redusert stilling for å organisere familien nå. Etter hva jeg kan se, er ikke dagens verre enn de aller fleste, både kvinner og menn, er tilstrekkelig utrustet til å passe på barn, kjøre bil eller hva det måtte være. Så jeg tenker at det i stor grad er kulturelle forhold som opprettholder disse kjønnsrollene i en tid der det ikke trenger å være sånn. Men hvor mye er arv og hvor mye er miljø? Kan kvinners tilbøyelighet til å søke seg til omsorgsyrker ene og alene tilskrives arv? Neppe.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat