Sv: Sukk - om trass (og ikke de på tre år)
Opprinnelig lagt inn av nam, her.
Uten at du trenger å ta dette noe personlig, så hørtes det ut som trassen kom fra mannen din. For han er jo ikke i posisjon til å bestemme over andre. (Selv om han syntes valget den andre mannen tok var irriterende.) Vi alle tar jo tusenvis av valg hver dag. Noen bedre, mer gunstig for naturmiljøet, egen helse og andres helse. Men vi tar jo så vist mange valg som ikke er av de mest gunstige. Noen av de er jo til og med dårlige på noen områder. Enten det går utover nabomiljø, naturmiljø eller bekvemmelighet. (Dere alle har vel selvinnsikt til å vite dere tar flere dårlige miljøvalg i hverdagen??)
Til det jeg mener med trass fra mannen din. Det er noe med å vite sin egen plass..
Mannen din sin plass er jo ikke å være miljøagent ved å bestemme over andres voksne menneskers valg? Selv om man er medlem i Blekkulf, kan man rett og slett ikke tro at en har myndighet (eller rett) til å bestemme over andre. Men å prøve å påvirke andre i riktig retning er jo fint. )
Det handler ikke om trass, noe som er et helt feil ord her, men holdninger, verdier og moral. For meg blir det alltid en av to onder. Si i fra på en eller annen måte når folk ikke følger regler, skaper farlige situasjoner eller er til sjenanse - eller la være og leve med irritasjonen. Min magefølelse tilsier som regel at handler det om ting som på en eller annen måte er knyttet til barna, ja så sier jeg i fra. For meg er det rettesnoren. Det være seg bilkjøring, laushunder, bil på tomgang og andre ting som kan påvirke dem. Så må andre bare føle at "andre ønsker å bestemme over dem". By all means. Når man ikke følger lover og regler så blir det sånn. Jeg har dessuten rett og de andre gjør feil, og så klart føles det ekkelt å bli tatt i å oppføre seg dumt i voksen alder. At du er "voksen" gjør deg ikke automatisk smart, fornuftig, lovlydig eller reflektert. Men så klart måten man sier noe på kan ha noe å si i saken. Hva man anser som rett og galt likeså. Det vil alltid være et moralsk aspekt i ting. Men her var det på en måte ikke så mye kommunikasjon å hisse seg opp over, reglene er egentlig klare, og hele uteområdet var forpestet. Jeg trodde faktisk umiddelbart da jeg kom ut at det hadde skjedd et utslipp eller lignende et sted, for lufta var stinn.
Men at det finnes folk der ute som reagerer sånn synes jeg er litt skummelt. Disse som tror de er hevet over vanlige lover og regler, og som ikke klarer å forstå hvorfor reglene er som de er. Som oppfatter det at noen sier noe som verre enn den handling de gjør selv. Det er som med de som kjører fort på gangveien rundt huset vårt. At de ikke fatter at man blir redd for ungene sine. Nei det er helt uforståelig. For meg er møtet med slike personer veldig ubehagelige, for de rokkerer ved min trygghet i tilværelsen. Det blir noe irrasjonelt og utrygt over slike handlinger og reaksjoner. Det er så mye i verden man ikke kan gjøre noe med, av farer, sykdom og ubehageligheter, og så skal noen øke dette - så unødvendig. Som om man ikke har nok å bekymre seg over fra før av. 
Og slike personer er nok også blant de som knyttes til blind vold ute. De som tenker "hvem tror du du er" uansett kritikk.
Jeg sendte forøvrig mail til styrer, og hun var veldig glad for at jeg sa i fra, og ønsket neste gang at vi oppga navn på foreldre til ledelsen. De hadde sagt i fra på møter og på websiden, og dagen etter kom også skilt på døren.
Sist redigert av Dronningen : 12-11-09 kl 14:26.
|