Vis enkelt innlegg
Gammel 15-11-09, 00:12   #79
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Matpakkeregler?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Dette er en av de tingene jeg har forandret mening på i løpet av min tid som forumaktiv og barnehagemamma. Jeg pleide også å tenke som deg, ikke noe søtt i barnehagen. Vel, min sønn hadde ikke fått dekket kalsiumbehovet sitt uten en daglig yoghurt, og et slikt forbud hadde faktisk gjort hverdagen mindre sunn for min sønn.

I tillegg er det barn som faktisk ikke har annen feiring enn den de har i barnehagen, og da syns jeg (og heldigvis barnehagen vår) også at de skal få ha med seg det de vil. Det innebærer at det i et par perioder blir søtsaker hver uke i barnehagen, men i et langt livsløp syns jeg ikke det er så ille.

Jeg skjønner at man det er greit med kjøreregler og at barnehage og skole ikke kan sjekke innholdet i alt barna har med seg, men det er lov for lærere og barnehageansatte å bruke sunn fornuft også.

Det er da ingenting i veien for at du da kan servere yoghurt hjemme og på den måten få dekket kalsiumbehovet hans der. Vi har kun matpakke til frokost i barnehagen og å gå fram til klokken 11:00 (når vi spiser lunsj) med bare en litago-yoghurt i magen - det er ikke godt nok. Jeg tenker ofte at de som roper høyest burde hatt en dag i barnehage/skole for å se hva som faktisk kan være i matpakka til ungene for å skjønne hvor dette kommer fra. På vår etasje i barnehagen har vi rundt regnet 50 barn og 8 voksne. Det blir MYE kake om alle skal ha med til bursdager. Virkelig! Og det er gjerne sånn at barn i dag har oftere 3-4 selskaper i forbindelse med en bursdag enn ingen. Så om det er viktig for deg at barnet ditt får kake/sukker/yoghurt, så skjønner jeg ikke hvorfor ikke du kan kjøre den linjen hjemme.

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Å forby litt mindre sunne, men vanlige matvarer som yoghurt synes jeg blir tullete. Spør man (ok sikkert ikke alle, men mange) ernæringsfysiologer er det ingenting i veien for å ha yoghurt med som en del av et variert kosthold. Så lenge barnehage/skole ikke har matordning, men vi snakker om matpakker, synes jeg det er begrenset hvor hardt man kan begrense det som sendes med. Å forby godterier er en grei sak, det skjønner alle. Men å diktere foreldrene på brød/ikke brød, utmalingsgrad på melet brødet er bakt av, mengde grønnsaker og frukt, type pålegg, type melkeprodukter etc blir litt i overkant synes jeg. Barnas kosthold er foreldrenes ansvar, og all den tid det ikke er enighet i samfunnet om hva som er det beste kostholdet og hvor stor rolle dette spiller, synes jeg offentlige institusjoner skal være litt forsiktige med detaljstyringen. Hva som står på bordet når barnehagen selv serverer maten blir en annen sak.

Det er ofte ikke snakk om en yoghurt som del av et variert kosthold. Det er snakk om en erstatning, ofte med forklaringer som at "h*n spiser ingenting annet, så det er viktig med nughatti og yoghurt for da spiser h*n i alle fall." Det er ofte stikk motsatt av vår erfaring i barnehagen. Disse ungene spiser som bare det og elsker kaviar og makrell i tomat. Men like fullt - frokostbokser med sjokoladekake og muffins. Jeg skjønner at de fleste FP-menneskene har et veldig PK syn på hva et sunt og variert kosthold skal inneholde og at matmuffins, grove vafler og grønt er vanlig. Men det er ikke sånn for alle småbarnsforeldre i Norge. Jeg har sett mat-eksempler så ille at jeg vil gråte når jeg tenker på det. Er det da så vanskelig å kjøre det tillegget til variert sunt kosthold hjemme? Og la barnehage- og skole-kost være sunn?

Vi lager massevis av grove vafler, grove sveler, grønnsakssuppe og popcorn på bål hos oss. På bursdagene får de snitter og vi lager frukt- og grønnsaksfat, koker egg. Men det er Barnet som er i fokus under feiringen. Ikke maten. I stedet for at bursdagsbarnet skal bli møtt i garderoben om morgenen med "Hva har du med til maten i dag? Sjokoladekake? Ææææææsj, det liker ikke jeeeeeeg!!".

Huff, dette ble langt. Men det engasjerer meg.