Vis enkelt innlegg
Gammel 15-11-09, 00:37   #82
safran
frakoblet

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matpakkeregler?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Når det er sagt, (amen, altså ) så er jeg faktisk akkurat like overrasket over forelderen som tøye strikken ved å sende med en vaffel med 30% hvete og 50 % bygg og 20% havregryn som jeg er over læreren som presterer å si til et lite barn at det de har i matboksen er forbudt? Jeg synes begge parter er like dustete. Helt ærlig.
Jeg gir barna mine grove vafler hjemme. Det er så teit hvis skolen må kontakte næringsmiddeltilsynet hver gang noen har med seg en vaffel, liksom.

Jeg syns faktisk at skolen skal drite i å analysere innholdet i matpakken til barna, så lenge det ikke er veldig tydelig at det er godteri og ikke mat. Ergo - om jeg har gått tom for brød og har liggende grove vafler fra kvelden før, laget på cottage cheese, kesam, havregryn og masse egg - vet du, da skal jeg ha meg frabedt å få kommentarer på det. Selv om en trangsynt lærer måtte mene eller tro at dette er usunt, så er det ikke det. Og det er det som betyr noe. Det har ikke noe med å tøye strikken å gjøre, det har med lærerens sunne fornuft (eller mangel på sådan) å gjøre. At læreren ikke er like opplyst som meg i kosthold, hverken kan eller ønsker jeg å ta hensyn til. Jeg bestemmer hva mitt barn skal spise av sunn mat.

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Jeg jobber i en barnehage med høyt fokus på kosthold, så jeg har alltid hatt et veldig avklart forhold til hva en matpakke bør inneholde. I barnehagen hos oss får de ikke ha med yoghurt, for eksempel. Dette er ikke mat. Selvfølgelig finnes det "sunnere" yoghurter, men for å unngå å måtte stå å lese innholdsdeklarasjoner i øst og vest, så sa vi nei til yoghurt. På samme måte som vi ikke har kaker, is og boller ved bursdagsfeiringer.

Hvorfor skal barnehageansatte lese innhodsdeklarasjoner? Det blir rett og slett idiotisk å sette yoghurt i samme kategori som kaker, is og boller. Yoghurt kan i høyeste grad anses å være mat. Det er bare å bruke hodet. Så kategoriske forbud viser bare at man ikke evner å se nyanser.

Vet du, det synes jeg faktisk skolen har. Om man sender med ungen utilstrekkelig med mat eller direkte dårlig mat, så vil dette faktisk gå ut over konsentrasjonen til ungen og da er det klart skolen har noe med dette. Vi fikk klar beskjed på foreldremøtet at læreren forventet at ungene hadde spist nok frokost når de kom på skolen. Til nå hadde det vært et kjempeproblem at noen barn var kjempesultne klokken 09:30 og ville ha opp matpakker å begynne å spise da. Klart skolen har noe med det da.

Men hvorfor mener du det er læreren som skal bestemme at en grov vaffel eller matmuffins er dårlig mat?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Å forby litt mindre sunne, men vanlige matvarer som yoghurt synes jeg blir tullete. Spør man (ok sikkert ikke alle, men mange) ernæringsfysiologer er det ingenting i veien for å ha yoghurt med som en del av et variert kosthold. Så lenge barnehage/skole ikke har matordning, men vi snakker om matpakker, synes jeg det er begrenset hvor hardt man kan begrense det som sendes med. Å forby godterier er en grei sak, det skjønner alle. Men å diktere foreldrene på brød/ikke brød, utmalingsgrad på melet brødet er bakt av, mengde grønnsaker og frukt, type pålegg, type melkeprodukter etc blir litt i overkant synes jeg. Barnas kosthold er foreldrenes ansvar, og all den tid det ikke er enighet i samfunnet om hva som er det beste kostholdet og hvor stor rolle dette spiller, synes jeg offentlige institusjoner skal være litt forsiktige med detaljstyringen. Hva som står på bordet når barnehagen selv serverer maten blir en annen sak.

Godt sagt, Katta.

Det er da ingenting i veien for at du da kan servere yoghurt hjemme og på den måten få dekket kalsiumbehovet hans der. Vi har kun matpakke til frokost i barnehagen og å gå fram til klokken 11:00 (når vi spiser lunsj) med bare en litago-yoghurt i magen - det er ikke godt nok. Jeg tenker ofte at de som roper høyest burde hatt en dag i barnehage/skole for å se hva som faktisk kan være i matpakka til ungene for å skjønne hvor dette kommer fra. På vår etasje i barnehagen har vi rundt regnet 50 barn og 8 voksne. Det blir MYE kake om alle skal ha med til bursdager. Virkelig! Og det er gjerne sånn at barn i dag har oftere 3-4 selskaper i forbindelse med en bursdag enn ingen. Så om det er viktig for deg at barnet ditt får kake/sukker/yoghurt, så skjønner jeg ikke hvorfor ikke du kan kjøre den linjen hjemme.

Det er ofte ikke snakk om en yoghurt som del av et variert kosthold. Det er snakk om en erstatning, ofte med forklaringer som at "h*n spiser ingenting annet, så det er viktig med nughatti og yoghurt for da spiser h*n i alle fall." Det er ofte stikk motsatt av vår erfaring i barnehagen. Disse ungene spiser som bare det og elsker kaviar og makrell i tomat. Men like fullt - frokostbokser med sjokoladekake og muffins. Jeg skjønner at de fleste FP-menneskene har et veldig PK syn på hva et sunt og variert kosthold skal inneholde og at matmuffins, grove vafler og grønt er vanlig. Men det er ikke sånn for alle småbarnsforeldre i Norge. Jeg har sett mat-eksempler så ille at jeg vil gråte når jeg tenker på det. Er det da så vanskelig å kjøre det tillegget til variert sunt kosthold hjemme? Og la barnehage- og skole-kost være sunn? …

Her forstår jeg deg slik at at matmuffins og grove vafler er usunt. Det er det ikke. Det kan være mye sunnere enn brød med nesten hvilket som helst pålegg. Jeg liker å sende med varierte lunsjer til jentene, for da spiser de i alle fall maten sin. Svett ost på tørr kneip frister lite og er dessuten ikke særlig næringsrikt.
Og hvorfor du trekker inn kake på bursdager forstår jeg ikke helt. Jeg er helt med på at det ikke har noe i en barnehage å gjøre. Jeg snakker om mat som til forveksling kan være lik usunn mat.